Vyučující
|
-
Edl Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata: 1. Úvod do stavebních dějin: Stavební dějiny a jejich význam pro historii a pro kulturní krajinu. 2. Historické prameny: Písemné historické prameny, hmotné historické prameny, východiska pramenné základny pro stavební dějiny. 3. Předpoklady studia stavebních dějin: Historické stavby, jejich slohový a funkční rozsah, stavebně historický průzkum a jeho formy. 4. Metody studia historických staveb 1: Vývoj metod studia hmotných pramenů a jejich uplatnění při studiu historických staveb. 5. Metody studia historických staveb 2: Rozdílnost metod SHP a metod studia stavebních dějin, vztah k archeologii, dějinám umění a etnografii. 6. Terminologie urbanismu: Základní urbanistické termíny sídelních jednotek (vesnice, město, hrad, klášter). 7. Terminologie a typologie staveb 1: Obecné termíny staveb (prostor, průčelí, dispozice). 8. Terminologie a typologie staveb 2: Termíny průčelí, otvorů a jejich výplní 9. Terminologie a typologie staveb 3: Termíny dispozic (komunikace, zastropení, podlahy) 10. Terminologie a typologie staveb 4: Termíny střech, krytina a krovů. 11. Terminologie a typologie staveb 5: Termíny stavebních materiálů a konstrukcí. 12. Terminologie a typologie staveb 6: Termíny topenišť a speciálního prostoru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat a časově zařadit jednotlivá období pravěku, středověku a novověku |
Shrnout význam výzkumu architektury a zastavěného prostředí pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti |
---|
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlit základní pojmy oboru |
Shrnout význam studia stavebních dějin pro poznání minulosti |
Shrnout zásady výzkumu a dokumentace staveb |
Odborné dovednosti |
---|
Popsat různá konstrukční řešení jednotlivých druhů staveb |
Popsat vývojové tendence jednotlivých typů staveb |
Datovat stavby a jejich součásti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Gabriel, F. Hrady severních Čech.. Praha: České vysoké učení technické v Praze., 2009.
-
Gabriel, F. Quo vadis vědo o hradech? Castellologica bohemica 8, 499-502. Plzeň, 2002.
-
Gabriel, F. Teoretické aspekty hradních staveb. Ústí nad Labem: UJEP, 2006. ISBN 80-7044-840-7.
-
Kašička, F. Stavebně historický průzkum. Praha, 2002.
-
Škabrada, Jiří. Konstrukce historických staveb. Praha : Argo, 2003. ISBN 80-7203-548-7.
|