|
Vyučující
|
-
Štekl Jaromír, doc. PhDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti budou seznámeni i s antickými písemnými prameny vztahujícími se k našemu území. Cílem kursu je představit historický vývoj území ČR v daném období a objasnit, jak k jeho poznání přispívají archeologické prameny. Studenti budou vedle movitých a nemovitých archeologických pramenů seznámeni s dějinami bádání, metodami, které se při zkoumání daného období užívají a s institucemi a badateli, které se mu věnují. Po absolvování předmětu budou studenti schopni orientovat se v problematice archeologických a částečně i písemných a dalších pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života společnosti v době římské na území ČR a ve střední Evropě.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Charakterizovat jednotlivá období pravěku |
| Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
| Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| Využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout chronologii archeologických kultur v době římské a v době stěhování národů |
| Vysvětlit sídelní strategii jednotlivých kultur ve sledovaném období |
| Shrnout problematiku archeologicky uchopitelných projevů symbolického chování člověka v době římské a v době stěhování národů |
| Vytvořit přehled movitých i nemovitých artefaktů jednotlivých kultur ve sledovaném období |
| Charakterizovat pramennou základnu ke sledovanému období. |
| Popsat pohřební ritus ve sledovaném období |
| Popsat sídelní strategie ve sledovaném období |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Časově zařadit artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
| Funkčně interpretovat artefakty tvořící běžnou součást hmotné kultury ve sledovaném období |
| Kriticky hodnotit dostupné informace ke sledovanému období |
| Na vybraných artefaktech demonstrovat společenské a kulturní změny, ke kterým dochází v době halštatské, laténské, římské a v době stěhování národů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoňková, Dagmar; Radová, Irena. Antické písemné prameny : k dějinám střední Evropy. 2010. ISBN 978-80-86791-65-4.
-
Dobiáš, J. Dějiny československého území před vystoupením Slovanů.. Praha, 1964.
-
Droberjar, E. Doba římská v Čechách a na Moravě.. Hradec Králové, 2019.
-
Droberjar, E. Encyklopedie římské a germánské archeologie v Čechách a na Moravě.. Praha, 2002.
-
Droberjar, E. Od plaňanských pohárů k vinařické skupině. Sborník Národního muzea, řada A-Historie 53, č. 1-2. Sborník Národního muzea, 1999.
-
Salač, V. (ed). Archeologie pravěkých Čech 8 ? Doba římská a stěhování národů.. Praha, 2008.
-
Tejral, J. Na hranicích impéria (doba římská), in: V. Podborský ed. Pravěké dějiny Moravy.. Brno, 1993.
-
Wolfram, H. Das Römerreich und seine Germanen.. Wien - Köln - Weimar, 2018.
-
Wolters, Reinhard. Římané v Germánii. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-539-9.
|