|
Vyučující
|
-
Broukal Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Baněčková Helena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz je založen na výkladu spojeném s praktickým řešením jednoduchých úloh ve speciální učebně. Znalosti a dovednosti si studenti osvojí na konkrétních příkladech z antropologie, archeologie, politologie či sociologie (podle odborného zaměření zapsaných studentů). Úvod: význam studia prostorových jevů ve společenských vědách Teoretické pojmy: koncepty prostoru, hranice, vztah centra a periferie, síťové modely Metodologické nástroje: sběr dat, deskriptivní systém Vzorové příklady řešení úloh: analýza struktury osídlení, pohřebních areálů, volebních výsledků, sponzoringu politických stran, migrace apod. Prezentace vlastních projektů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Projektová výuka, Skupinová konzultace, Laboratorní praktika, Studium metodou řešení problémů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 54 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrne v obecné rovině význam archeologie jako vědní disciplíny a její metody |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
| Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| Využívat elektronické informační zdroje |
| Na uživatelské úrovni ovládat práci na PC |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrne teoretické přístupy a metody studia prostorových jevů ve společenských vědách (antropologie, archeologie, politologie či sociologie) |
| Vysvětlí teoretické pojmy; prostor, hranice, vztah centra a periferie |
| Ovládá metodologické nástroje, sběr dat, tvorbu deskriptivního systému |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Je schopen shromáždit odborná pozorování v geodatabázi |
| Je schopen zhodnotit kvalitu dat |
| Je schopen aplikovat na soubory dat analytické nástroje z oblasti geografických informačních systémů je schopen interpretovat dosažené výsledky |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| E-learning, |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Booth, Bob; Mitchell, Andy. Getting started with ArcGIS. New York : ESRI, 1999. ISBN 1-879102-93-5.
-
Booth, Bob; Mitchell, Andy. Začínáme s ArcGIS. Redlands : ESRI, 2001.
-
Booth, Bob. Using ArcGIS 3D analyst. Redlands : ESRI, 2000. ISBN 1-58948-004-X.
-
Burrough, Peter A.; McDonnell, Rachael A. Principles of geographical information systems. 1st ed. repr. Oxford : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-823365-5.
-
Johnston, Kevin. Using ArcGIS geostatistical analyst. Redlands : ESRI, 2001. ISBN 1-58948-006-6.
-
McCoy, Jill; Johnston, Kevin. Using ArcGIS spatial analyst. Redlands : ESRI, 2001. ISBN 1-58948-005-8.
-
Neustupný, Evžen. Polygons in archaeology, Památky archaeologické LXXXVII, str. 112-136. 1996.
-
Neustupný, Evžen. Příspěvky k prostorové archeologii 1. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-60-0.
-
Peng, Zhong-Ren; Tsou, Ming-Hsiang. Internet GIS : distributed geographic information services for the internet nad wireless networks. [Hoboken] : John Wiley & Sons, Inc., 2003. ISBN 0-471-35923-8.
-
Šmejda, Ladislav; Turek, Jan. Spatial analysis of funerary areas. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-07-5.
|