Předmět: Seminář 1

« Zpět
Název předmětu Seminář 1
Kód předmětu KAR/SMM1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Melzer Petr, Mgr.
  • Vaněk František, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: 1. Vymezení oboru 2. Základní kategorie pramenů, jejich povaha, výpovědní schopnosti a limity, vyčerpatelnost 3. Odlišnosti studia minulosti na základě různých historických pramenů, jejich odraz v historickém dědictví 4. Odlišnosti studia živé a zaniklé kultury, mezioborová spolupráce 5. Charakteristika různých informačních zdrojů (odborná literatura, omapy s odborným obsahem, databáze, 3D vizualizace apod.), jejich hodnocení a kritické využívání; odlišnosti obecných zdrojů (zejm. na internetu) a odborného textu 6. Základní druhy odborných textů: monografie a kapitoly v monografii, článek v periodiku, stať ve sborníku, kritický katalog výstavy, informace a hodnocení odborné literatury (anotace, zpráva, recenze); poznámkový aparát, práce s odborným textem 7. Zdroje na internetu a kritické hodnocení zdrojů 8. Etika v odborné a vědecké práci, původní a převzatá data a informace, citace zdrojů 9. Kritický rozbor, hodnocení a využití odborného textu 10. Prezentace výsledků studia odborných textů prostřednictvím seminárního referátu

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 9 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Shrnout základní principy a metody vědecké práce
Odborné dovednosti
Diskutovat a relevantně argumentovat na semináři
Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce
Používat s porozuměním odborný jazyk
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Shrnout problematiku informačních zdrojů
Shrnout charakteristiky jednotlivých druhů odborných textů
Shrnout problematiku studia živé a zaniklé kultury
Odborné dovednosti
Budovat vlastní informační systémy
Ovládat pravidla vědeckého aparátu a etická pravidla vědecké práce
Disponovat pokročilými schopnostmi rétoriky a diskuse
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bintliff, John L.; Kuna, Martin; Venclová, Natalie. The future of surface artefact survey in Europe. Sheffield : Sheffield Academic Press, 2000. ISBN 1-84127-134-9.
  • Campana, S. - Dabas, M. Archaeological impact assessment: The BREBEMI Project (Italy), Archaeological Prospection 18, 139-148.. 2011.
  • GOJDA, M. - JOHN, J. A KOL. Archeologie a letecké skenování krajiny. 2013.
  • Gojda, Martin. Archelogie krajiny : vývoj archetypů kulturní krajiny. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0780-6.
  • Gojda, Martin; Dreslerová, D. - Foster, P. - Křivánek, R. - Kuna, M. - Vencl, S. - Zápotocký, M. Velké pravěké ohrazení v Klech (okr. Mělník). Praha Archeologický ústav AV ČR, 2002.
  • John, J. Počítačová podpora dokumentace terénních reliktů v archeologii. In: Počítačová podpora v archeologii 2. Brno-Praha-Plzeň, 360-371.. Brno-Praha-Plzeň, 2008.
  • Křivánek, R. - Gojda, M. Půdní a geologické podmínky při leteckém a geofyzikálním průzkumu, Živá archeologie - REA 11, 92-95.. 2010.
  • Křivánek, Roman. Způsoby využití geofyzikálních měření jako metody průzkumu hradišť, Archeologie ve středních Čechách, str. 489-503. Praha ÚAPPSČ, 2000. ISBN 80-902457-6-5.
  • Kuna, M. : Povrchový sběr a intenzita využití krajiny v pravěku. In: Kozłowski, J. K. - Neustupný, E. (eds.), Archeologia przestrzeni. Metody i wyniki badań osadniczych w dorzeczach górnej Łaby i Wisły. Kraków Polska Akademia Umijetnosci. Kraków Polska Akademia Umijetnosci., 2001. ISBN 83-88857-09-6.
  • Kuna, M. a kol. Nedestruktivní archeologie. Praha, 2004.
  • Kuna, M. Archeologický průzkum povrchovými sběry, Zprávy ČAS - Suplément 23.. Praha, 1994.
  • Novák, R. Zaměřování a vizualizace antropogenních reliéfních tvarů. In: P. Vařeka (eds): Archeologie zaniklých středověkých vesnic na Rokycansku I, 61-67.. Plzeň, 2006.
  • Schiffer, M. B. Formation processes of the archaeological record.. Salt Lake City: University of Utah Press, 1996. ISBN 0-87480-513-9.
  • Smetánka, Zdeněk; - Klápště, Jan. Geodeticko-topografický průzkum zaniklých středověkých vsí na Černokostelecku, Památky archeologické. Praha Československá akademie věd, 1981.
  • Trefný, M. - Švejcar, O. Výsledky povrchových průzkumů metodou sběru. In: Gojda, M. - Trefný, M.: Archeologie krajiny pod Řípem. 80 - 102.. Plzeň, 2011.
  • Vencl, S. K otázce věrohodnosti svědectví povrchových souborů, Archeologické rozhledy 47, 11-57.. 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr