|
Vyučující
|
-
Dohnal Jan, Mgr.
-
Kanis Jan, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: 1.Základní etapy vývoje archeologie 2. Dějiny české archeologie 3. Nejvýznamnější osobnosti evropské a české archeologie 4. Dějiny archeologie v regionu 5. Specializace archeologické práce 6. Organizace archeologie, druhy a poslání jednotlivých institucí 7. Možnosti spolupráce s přírodovědnými a technickými obory (příklady partnerských institucí) 8. Nelegální archeologie 9. Čtení, rozbor a hodnocení odborného textu a dalších informačních zdrojů 10. Odborné psaní a citování zdrojů 11. Obrazové a další přílohy odborných textů 12. Archeologie na internetu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 9 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout základní principy a metody vědecké práce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Diskutovat a relevantně argumentovat na semináři |
| Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce |
| Používat s porozuměním odborný jazyk |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Charakterizovat základní mezníky v dějinách oboru |
| Načrtnout legislativní rámec oboru |
| Načrtnout možnosti mezioborové spolupráce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Formulovat význam a přínos oboru v různých souvislostech |
| Disponovat pokročilými schopnostmi rétoriky a diskuse |
| Vytvářet pokročilejší formy odborného textu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Samostudium, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kuna, M. (ed.). Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání.. Praha, 2007.
-
Renfrew, C. - Bahn, P. Archaeology. Theories, Methods and Practice. Thames and Hudsons, London, 2016.
-
Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana. Biografický slovník českých, moravských a slezských archeologů a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-253-8.
|