Vyučující
|
-
Melzer Petr, Mgr.
-
Vaněk František, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: 1.Základní etapy vývoje archeologie 2. Dějiny české archeologie 3. Nejvýznamnější osobnosti evropské a české archeologie 4. Dějiny archeologie v regionu 5. Specializace archeologické práce 6. Organizace archeologie, druhy a poslání jednotlivých institucí 7. Možnosti spolupráce s přírodovědnými a technickými obory (příklady partnerských institucí) 8. Nelegální archeologie 9. Čtení, rozbor a hodnocení odborného textu a dalších informačních zdrojů 10. Odborné psaní a citování zdrojů 11. Obrazové a další přílohy odborných textů 12. Archeologie na internetu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 9 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout základní principy a metody vědecké práce |
Odborné dovednosti |
---|
Diskutovat a relevantně argumentovat na semináři |
Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce |
Používat s porozuměním odborný jazyk |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat základní mezníky v dějinách oboru |
Načrtnout legislativní rámec oboru |
Načrtnout možnosti mezioborové spolupráce |
Odborné dovednosti |
---|
Formulovat význam a přínos oboru v různých souvislostech |
Disponovat pokročilými schopnostmi rétoriky a diskuse |
Vytvářet pokročilejší formy odborného textu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Kuna, M. (ed.). Archeologie pravěkých Čech 1. Pravěký svět a jeho poznání.. Praha, 2007.
-
Renfrew, C. - Bahn, P. Archaeology. Theories, Methods and Practice. Thames and Hudsons, London, 2016.
-
Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana. Biografický slovník českých, moravských a slezských archeologů a jejich spolupracovníků z příbuzných oborů. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-253-8.
|