|
Vyučující
|
-
Musil Martin, PhDr. Ph.D.
-
Kanis Jan, PhDr. Ph.D.
-
Bunda Karel, PhDr. Ph.D.
-
Matějka Milan, doc. PhDr. Ph.D.
-
Švajcr Petr, prof. PhDr. CSc., DSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Povrchový archeologický průzkum antropogenních tvarů reliéfu, práce s mapovými podklady, geodetickými přístroji, lokalizace pomocí GPS. 2. Povrchový archeologický průzkum sběrem. Praktické provádění analytické metody průzkumu a jeho dokumentace. 3. Základy terénního sběru geofyzikálních dat, zejm. prostřednictvím magnetometrie a geoelektrické odporové metody. 4. Letecko-archeologická vizuální prospekce z malých výšek prováděná v průzkumném letadle. Základy vizuálního průzkumu, identifikace a evidence dat, navigace, letecké snímkování. Základní zpracování, popis a uložení dat (fotografie, informace z GPS a map).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Exkurze, výuka v terénu
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 64 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout destruktivní postupy výzkumu v současné archeologii |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Pracovat v terénu pod odborným vedením |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrne problematiku povrchového průzkumu antropogenních tvarů reliéfu, povrchového archeologického průzkumu sběrem |
| Shrne problematiku terénního sběru geofyzikálních dat, zejm. prostřednictvím magnetometrie a geoelektrické odporové metody |
| Shrne problematiku letecko-archeologické vizuální prospekce z malých výšek a vizuálního průzkumu, (identifikace a evidence dat, navigace, letecké snímkování) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Je schopen připravit a realizovat nedestruktivní archeologický výzkum prostřednictvím alespoň dvou metod |
| Je schopen vybraných neinvazních terénních postupů, které budou schopni dále samostatně používat |
| Je schopen práce s mapovými podklady, geodetickými přístroji, ovládá příslušný software |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Projektová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kuna, Martin. Nedestruktivní archeologie : teorie, metody a cíle = Non-destructive archaeology : theory, methods and goals. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1216-8.
-
Roskams, Steve. Excavation. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-79801-9.
|