Předmět: Theory and method 1

« Zpět
Název předmětu Theory and method 1
Kód předmětu KAR/THD1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havel René, doc. PhDr. Ph.D.
  • Havlín Theodor, Mgr. Ph.D.
  • Vaněk František, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení historického a kulturního dědictví 2. Jednotlivé segmenty hmotného historického a kulturního dědictví 3. Jednotlivé segmenty nehmotného historického a kulturního dědictví 4. Vývoj teoretických přístupů k historickému a kulturnímu dědictví v Evropě (do 19. století) 5. Vývoj teoretických přístupů k historickému a kulturnímu dědictví v Evropě (do současnosti) 6. Přístupy a pojetí kulturního a historického dědictví v Českých zemích (do poloviny 20. stol.) 7. Přístupy a pojetí kulturního a historického dědictví v Českých zemích (od poloviny 20. stol.) 8. Mezinárodní úmluvy do druhé světové války 9. UNESCO a mezinárodní úmluvy 10. ICOMOS a další mezinárodní poradní orgány 11. Válečné konflikty a kulturní dědictví 12. Přístupy k popularizaci a vzdělávání v oblasti historického a kulturního dědictví

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii
Odborné dovednosti
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Shrnout teoretické přístupy k historickému dědictví a jeho vybraným segmentům
Shrnout problematiku vymezení historického a kulturního dědictví
Odborné dovednosti
Nastínit historický vývoj pojetí "heritage"
Formulovat proměny a odlišné teoretické přístupy k ochraně, uchování a využití historického dědictví v evropských souvislostech
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bintliff, J. L.; Pearce, Mark. The death of archaeological theory?. Oxford : Oxbow Books, 2011. ISBN 978-1-84217-446-3.
  • Colin Renfrew, Paul Bahn (edd.). Archaeology - The Key Concepts. London and New York: Routledge, 2005.
  • Gramsch, Alexander. A history of Central European archaeology : theory, methods, and politics. Budapest : Archaeolingua Alapitvany, 2011. ISBN 978-963-991123-9.
  • HARRIS, O. J. T. - CIPOLLA, C. N. Archaeological Theory at the Millennium: Introducing Current Perspectives. London: Routledge, 2017.
  • HODDER, I. Theory and practice in archaeology.. London: Routledge, 1992.
  • JOHNSON, M. Archaeological Theory: An Introduction (second edition). Oxford: Blackwell, 2010.
  • Johnson, Matthew. Archaeological theory : an introduction. Chichester : Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-0015-1.
  • KRISTIANSEN, K. - ŠMEJDA, L. - TUREK, J. Paradigm found. Archaeological theory present, past and future: essays in honour of Evžen Neustupný. Oxbow Books, 2015. ISBN 978-1-78297-770-4.
  • Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
  • Trigger, Bruce G. A history of archaeological thought. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-33818-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr