Vyučující
|
-
Havel René, doc. PhDr. Ph.D.
-
Havlín Theodor, Mgr. Ph.D.
-
Vaněk František, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení historického a kulturního dědictví 2. Jednotlivé segmenty hmotného historického a kulturního dědictví 3. Jednotlivé segmenty nehmotného historického a kulturního dědictví 4. Vývoj teoretických přístupů k historickému a kulturnímu dědictví v Evropě (do 19. století) 5. Vývoj teoretických přístupů k historickému a kulturnímu dědictví v Evropě (do současnosti) 6. Přístupy a pojetí kulturního a historického dědictví v Českých zemích (do poloviny 20. stol.) 7. Přístupy a pojetí kulturního a historického dědictví v Českých zemích (od poloviny 20. stol.) 8. Mezinárodní úmluvy do druhé světové války 9. UNESCO a mezinárodní úmluvy 10. ICOMOS a další mezinárodní poradní orgány 11. Válečné konflikty a kulturní dědictví 12. Přístupy k popularizaci a vzdělávání v oblasti historického a kulturního dědictví
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy k archeologickým pramenům |
Shrnout specifické myšlenkové směry v evropské archeologii |
Odborné dovednosti |
---|
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout teoretické přístupy k historickému dědictví a jeho vybraným segmentům |
Shrnout problematiku vymezení historického a kulturního dědictví |
Odborné dovednosti |
---|
Nastínit historický vývoj pojetí "heritage" |
Formulovat proměny a odlišné teoretické přístupy k ochraně, uchování a využití historického dědictví v evropských souvislostech |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bintliff, J. L.; Pearce, Mark. The death of archaeological theory?. Oxford : Oxbow Books, 2011. ISBN 978-1-84217-446-3.
-
Colin Renfrew, Paul Bahn (edd.). Archaeology - The Key Concepts. London and New York: Routledge, 2005.
-
Gramsch, Alexander. A history of Central European archaeology : theory, methods, and politics. Budapest : Archaeolingua Alapitvany, 2011. ISBN 978-963-991123-9.
-
HARRIS, O. J. T. - CIPOLLA, C. N. Archaeological Theory at the Millennium: Introducing Current Perspectives. London: Routledge, 2017.
-
HODDER, I. Theory and practice in archaeology.. London: Routledge, 1992.
-
JOHNSON, M. Archaeological Theory: An Introduction (second edition). Oxford: Blackwell, 2010.
-
Johnson, Matthew. Archaeological theory : an introduction. Chichester : Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-1-4051-0015-1.
-
KRISTIANSEN, K. - ŠMEJDA, L. - TUREK, J. Paradigm found. Archaeological theory present, past and future: essays in honour of Evžen Neustupný. Oxbow Books, 2015. ISBN 978-1-78297-770-4.
-
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Trigger, Bruce G. A history of archaeological thought. Cambridge : Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-33818-9.
|