Předmět: Theory and method 2

« Zpět
Název předmětu Theory and method 2
Kód předmětu KAR/THD2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havel René, doc. PhDr. Ph.D.
  • Havlín Theodor, Mgr. Ph.D.
  • Vaněk František, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Památkové pojetí archeologie 2. Kulturně historické paradigma a památky 3. Procesuální paradigma a památky 4. Post-procesuální paradigma a památky 5. Vývoj teoretického myšlení v archeologii v kontaktu s "heritage" a "memory studies" 6. Význam veřejné a komunitní archeologie pro ochranu archeologického dědictví 7. Teoretické přístupy v muzeologii 8. Teoretické přístupy k ochraně a rekonstrukci/konzervaci historického stavebního prostředí (do konce 19. stol.) 9. Teoretické přístupy k ochraně a rekonstrukci/konzervaci historického stavebního prostředí (do poloviny 20. stol.) 10. Teoretické přístupy k ochraně a rekonstrukci/konzervaci historického stavebního prostředí (do současnosti) 11. Válečné konflikty a poválečná rekonstrukce památek 12. Současné trendy v teorii hmotné složky historického dědictví

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Shrnout základní teoretické a metodické přístupy ve sledované oblasti
Shrnout specifické myšlenkové směry v oblasti evropské archeologie a historického dědictví
Odborné dovednosti
Je schopen kriticky pracovat s příslušnou odbornou literaturou
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat přístupy k archeologickým pramenům a historickému dědictví v rámci paradigmat, která ovlivňovala přístupy k archeologickým pramenům v průběhu 20. století
Shrnout teoretické přístupy k archeologickým památkám, muzejním sbírkám a stavebnímu prostředí
Odborné dovednosti
Nastínit vývoj teoretického myšlení v archeologii pravěku a středověku a v oblasti historického dědictví
Formulovat základní cíle teoretické archeologie v českém prostředí i v zahraničí
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Řešení problémů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Beneš, Josef. Základy muzeologie. Opava : Ústav historie a muzeologie, 1997. ISBN 80-901974-3-4.
  • Colin Renfrew, Paul Bahn (edd.). Archaeology - The Key Concepts. London and New York: Routledge, 2005.
  • Girsa, Václav. Hrad Bečov - projekt konzervace a prezentace. V Lokti : Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Lokti ve spolupráci s Fakultou archit, 2009. ISBN 978-80-87104-49-1.
  • Gramsch, Alexander. A history of Central European archaeology : theory, methods, and politics. Budapest : Archaeolingua Alapitvany, 2011. ISBN 978-963-991123-9.
  • JOHNSON, M. Archaeological Theory: An Introduction (second edition). Oxford: Blackwell, 2010.
  • Patočka, Jiří; Heřmanová, Eva. Lokální a regionální kultura v České republice : kulturní prostor, kulturní politika a kulturní dědictví. Vyd. 1. Praha : ASPI, 2008. ISBN 978-80-7357-347-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr