Vyučující
|
-
Coufalová Hana, PhDr. Ph.D.,DSc.
-
Krahula Jaroslav, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do studia environmentální archeologie, historie a doučasné trendy v oboru 2. Změny environmentu a jejich datování: přehled datovacích metod využívaných v archeologii a environmentální archeologii (dendrochronologie, metoda radioaktivního uhlíku, optická luminiscence a další) 3. Změny vegetace v holocénu - pylová analýza jako hlavní nástroj ke zkoumání vegetačních změn a lidského vlivu na krajinu 4. Makrozbytková analýza rostin - metoda zkoumající změny krajiny, způsoby obživy, způsoby zemědělské výroby výroby, dietu a přípravu jídel. Základy domestikace rostlin 5. Analýza malakofauny - jedna z metod zkoumání minulého přírodního prostředí především z hlediska paleoklimatu, vegetace i lidského vlivu na krajinu 6. Archeozoologie - analýza kosterních pozůstatků zvířat v archeologických kontextech. Má zásadní význam pro sledování domestikace zvířat, vývoj zemědělství, technologických inovací, diety a krajinných změn 7.-8. Kvarterní geologie a geomorfologie - vývoj kvartéru, tj. období spjatého s vývojem člověka. Změny klimatu a zemského povrchu a jejich příčiny. Využití metod geologie a geomorfologie pro archeology 9. Pedologie - metoda zkoumající současný zemský povrch. Vznik půdy, přehled základních půdních typů a praktické pokyny pro využití pedologických znalostí v archeologii 10. Paleoklimatologie - základní znalosti o příčinách klimatických změn v kvartéru a přehled dosavadních klimatických modelů pro posledních 10000let. Důsledky klimatických změn na změny lidského chování 11.-12. Vývoj krajiny a lidských sídel ve světle výsledků environmentální archeologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 17 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Shrnout chemii a biologii v rozsahu středoškolské výuky |
Shrnout základy současné archeologické teorie a metody |
Nastínit vývoj klimatu v kvartéru |
Odborné dovednosti |
---|
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout metody zkoumání přírodního prostředí a ekofaktů a naturfaktů v archeologickém kontextu |
Uvést příklady a cíle mezioborové spolupráce v archeologii |
Vyjmenovat vybrané živočišné a rostlinné druhy v latinském jazyce |
Vysvětlit po teoretické stránce problematiku odběru a zpracování environmentálních vzorků |
Shrnout problematiku geologie kvartéru |
Odborné dovednosti |
---|
Volit odpovídajících metod zkoumání přírodního prostředí v minulosti s ohledem na kladené otázky |
Je schopen základního odběru environmentálních vzorků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Čulíková, V. Archeobotanika v české archeologii na prahu 3. tisíciletí, Archeologické rozhledy 56/3 (2004), s. 661-671 ..
-
Kuna, Martin. Nedestruktivní archeologie : teorie, metody a cíle = Non-destructive archaeology : theory, methods and goals. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1216-8.
-
Kyselý, R. Kvantifikační metody v archeozoologii. Archeologické rozhledy LVI, 279-296.. 2004.
-
Pokorný, P. Problémy krajinné archeologie v pylových analýzách přirozených uloženin: příspěvek k mezioborové spolupráci, ARLIII, 191-210.. 2001.
-
Světlík, I. - Dreslerová, D. - Limburský, P. - Tomášková, L. Radiouhlík v přírodě a jeho využití pro datovací účely. Archeologické rozhledy LIX.. 2007.
|