Předmět: Teorie a metoda 5

« Zpět
Název předmětu Teorie a metoda 5
Kód předmětu KAR/TMA5
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Coufalová Hana, PhDr. Ph.D.,DSc.
  • Krahula Jaroslav, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia environmentální archeologie, historie a doučasné trendy v oboru 2. Změny environmentu a jejich datování: přehled datovacích metod využívaných v archeologii a environmentální archeologii (dendrochronologie, metoda radioaktivního uhlíku, optická luminiscence a další) 3. Změny vegetace v holocénu - pylová analýza jako hlavní nástroj ke zkoumání vegetačních změn a lidského vlivu na krajinu 4. Makrozbytková analýza rostin - metoda zkoumající změny krajiny, způsoby obživy, způsoby zemědělské výroby výroby, dietu a přípravu jídel. Základy domestikace rostlin 5. Analýza malakofauny - jedna z metod zkoumání minulého přírodního prostředí především z hlediska paleoklimatu, vegetace i lidského vlivu na krajinu 6. Archeozoologie - analýza kosterních pozůstatků zvířat v archeologických kontextech. Má zásadní význam pro sledování domestikace zvířat, vývoj zemědělství, technologických inovací, diety a krajinných změn 7.-8. Kvarterní geologie a geomorfologie - vývoj kvartéru, tj. období spjatého s vývojem člověka. Změny klimatu a zemského povrchu a jejich příčiny. Využití metod geologie a geomorfologie pro archeology 9. Pedologie - metoda zkoumající současný zemský povrch. Vznik půdy, přehled základních půdních typů a praktické pokyny pro využití pedologických znalostí v archeologii 10. Paleoklimatologie - základní znalosti o příčinách klimatických změn v kvartéru a přehled dosavadních klimatických modelů pro posledních 10000let. Důsledky klimatických změn na změny lidského chování 11.-12. Vývoj krajiny a lidských sídel ve světle výsledků environmentální archeologie

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 17 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti
Shrnout chemii a biologii v rozsahu středoškolské výuky
Shrnout základy současné archeologické teorie a metody
Nastínit vývoj klimatu v kvartéru
Odborné dovednosti
Porozumět vědecky strukturované přednášce
Číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce
Využívat elektronické informační zdroje
Výsledky učení
Odborné znalosti
Shrnout metody zkoumání přírodního prostředí a ekofaktů a naturfaktů v archeologickém kontextu
Uvést příklady a cíle mezioborové spolupráce v archeologii
Vyjmenovat vybrané živočišné a rostlinné druhy v latinském jazyce
Vysvětlit po teoretické stránce problematiku odběru a zpracování environmentálních vzorků
Shrnout problematiku geologie kvartéru
Odborné dovednosti
Volit odpovídajících metod zkoumání přírodního prostředí v minulosti s ohledem na kladené otázky
Je schopen základního odběru environmentálních vzorků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Čulíková, V. Archeobotanika v české archeologii na prahu 3. tisíciletí, Archeologické rozhledy 56/3 (2004), s. 661-671 ..
  • Kuna, Martin. Nedestruktivní archeologie : teorie, metody a cíle = Non-destructive archaeology : theory, methods and goals. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1216-8.
  • Kyselý, R. Kvantifikační metody v archeozoologii. Archeologické rozhledy LVI, 279-296.. 2004.
  • Pokorný, P. Problémy krajinné archeologie v pylových analýzách přirozených uloženin: příspěvek k mezioborové spolupráci, ARLIII, 191-210.. 2001.
  • Světlík, I. - Dreslerová, D. - Limburský, P. - Tomášková, L. Radiouhlík v přírodě a jeho využití pro datovací účely. Archeologické rozhledy LIX.. 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr