|
Vyučující
|
-
Matějka Milan, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kanis Jan, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do archeologické teorie, archeologické prameny jako součást historického dědictví 2. Význam artefaktů v lidské společnosti 3. Prostorový kontext archeologických pramenů 4. Povrchový průzkum, letecká prospekce a dálkový průzkum v archeologii 5. Geofyzika a geochemie v archeologii a památkové péči 6. Příprava terénního projektu (předexkavační etapa) 7. Vymezení destruktivního terénního výzkumu odkryvem (terénní analýza) 8. Stratigrafické jednotky a stratigrafické vztahy; metody odkryvu a dokumentace 9. Duhy lokalit a terénních situací 10. Duhy lokalit a terénních situací; vyhodnocení terénního výzkumu (postexkavační etapa) 11. Úloha archeologie v procesu poznávání a ochrany historického dědictví
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 55 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
| Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| Využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Shrnout problematiku a nastíní metody nedestruktivního průzkumu zaniklé kulturní krajiny a formuluje otázky související s nedestruktivním průzkumu různých typů archeologických situací |
| Shrnout problematiku povrchového průzkumu, letecké prospekce, dálkového průzkumu, geofyziky a geochemie v archeologii |
| Vysvětlit po teoretické stránce náležitosti terénního výzkumu odkryvem |
| Shrnout problematiku datace a interpretace archeologických situací |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Hodnotit kriticky dostupné informace ke sledované problematice |
| Navrhnout vhodnou metodu výzkumu různých typů archeologických situací |
| Navrhnout koncepci archeologického výzkumu v závislosti na jeho podmínkách a cílech |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Gojda, M. Archeologie krajiny.. Academia Praha, 2000.
-
Gojda, Martin; John, Jan. Archeologie a letecké laserové skenování krajiny = Archeology and airborne laser scanning of the lanscape. Plzeň : Západočeská univerzita, Filozofická fakulta, Katedra archeologie, 2013. ISBN 978-80-261-0194-9.
-
Kuna, M. a kol. Nedestruktivní archeologie. Praha: Academia. Academia Praha, 2003.
-
Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
-
Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
-
Procházka, Rudolf; Vařeka, Pavel. Manuál terénního archeologického výzkumu odkryvem : popis stratigrafických jednotek. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta filozofická, 2005.
|