Předmět: Teorie a metoda 1

« Zpět
Název předmětu Teorie a metoda 1
Kód předmětu KAR/TMA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havel René, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vaněk František, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do archeologické teorie, archeologické prameny jako součást historického dědictví 2. Význam artefaktů v lidské společnosti 3. Prostorový kontext archeologických pramenů 4. Povrchový průzkum, letecká prospekce a dálkový průzkum v archeologii 5. Geofyzika a geochemie v archeologii a památkové péči 6. Příprava terénního projektu (předexkavační etapa) 7. Vymezení destruktivního terénního výzkumu odkryvem (terénní analýza) 8. Stratigrafické jednotky a stratigrafické vztahy; metody odkryvu a dokumentace 9. Duhy lokalit a terénních situací 10. Duhy lokalit a terénních situací; vyhodnocení terénního výzkumu (postexkavační etapa) 11. Úloha archeologie v procesu poznávání a ochrany historického dědictví

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 55 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti
Odborné dovednosti
Porozumět vědecky strukturované přednášce
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce
Využívat elektronické informační zdroje
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Shrnout problematiku a nastíní metody nedestruktivního průzkumu zaniklé kulturní krajiny a formuluje otázky související s nedestruktivním průzkumu různých typů archeologických situací
Shrnout problematiku povrchového průzkumu, letecké prospekce, dálkového průzkumu, geofyziky a geochemie v archeologii
Vysvětlit po teoretické stránce náležitosti terénního výzkumu odkryvem
Shrnout problematiku datace a interpretace archeologických situací
Odborné dovednosti
Hodnotit kriticky dostupné informace ke sledované problematice
Navrhnout vhodnou metodu výzkumu různých typů archeologických situací
Navrhnout koncepci archeologického výzkumu v závislosti na jeho podmínkách a cílech
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Gojda, M. Archeologie krajiny.. Academia Praha, 2000.
  • Gojda, Martin; John, Jan. Archeologie a letecké laserové skenování krajiny = Archeology and airborne laser scanning of the lanscape. Plzeň : Západočeská univerzita, Filozofická fakulta, Katedra archeologie, 2013. ISBN 978-80-261-0194-9.
  • Kuna, M. a kol. Nedestruktivní archeologie. Praha: Academia. Academia Praha, 2003.
  • Neustupný, Evžen. Metoda archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-075-8.
  • Neustupný, Evžen. Teorie archeologie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-244-8.
  • Procházka, Rudolf; Vařeka, Pavel. Manuál terénního archeologického výzkumu odkryvem : popis stratigrafických jednotek. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta filozofická, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr