Vyučující
|
-
Havel René, doc. PhDr. Ph.D.
-
Makovička Tomáš, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: 1. Úvod do archeologie pravěku 2. Úvod do archeologie středověku 3. Úvod do archeologie novověku a modernity 4. Vymezení oboru archeologie 5. Základní kategorie archeologických pramenů, jejich povaha, výpovědní schopnosti a limity (s důrazem na formační procesy archeologických pramenů - archeologizaci a památkové hledisko - vyčerpatelnost) 6. Odlišnosti studia minulosti na základě různých historických pramenů (zejm. písemné, ikonografické, jazykové) s důrazem na artefaktuální kulturu 7. Odlišnosti studia živé a zaniklé kultury (vztah archeologie a sociální a kulturní antropologie) 8. Charakteristika různých informačních zdrojů (odborná literatura, odborné mapy s obsahem, databáze, 3D vizualizace apod.), jejich hodnocení a kritické využívání; odlišnosti obecných zdrojů (zejm. na internetu) a odborného textu 9. Základní druhy odborných textů: monografie a kapitoly v monografii, článek v periodiku, stať ve sborníku, kritický katalog výstavy, informace a hodnocení odborné literatury (anotace, zpráva, recenze); poznámkový aparát, práce s odborným textem 10. Archeologie na internetu a kritické hodnocení zdrojů 11. Etika v odborné a vědecké práci, původní a převzatá data a informace, citace zdrojů 12. Kritický rozbor, hodnocení a využití odborného textu 13. Prezentace výsledků studia odborných textů prostřednictvím seminárního referátu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 9 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout základní principy a metody vědecké práce |
Odborné dovednosti |
---|
Diskutovat a relevantně argumentovat na semináři |
Porozumět a reprodukovat odborný text v českém jazyce |
Používat s porozuměním odborný jazyk |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Shrnout institucionální a informační strukturu české a částečně i evropské archeologie |
Shrnout problematiku jednotlivých období pravěku, středověku a novověku |
Shrnout problematiku infprmačních zdrojů v archeologii |
Shrnout charakteristiky jednotlivých druhů odborných textů |
Shrnout problematiku studia živé a zaniklé kultury |
Odborné dovednosti |
---|
Budovat vlastní informační systémy |
Ovládat pravidla vědeckého aparátu a etická pravidla vědecké práce |
Disponovat pokročilými schopnostmi rétoriky a diskuse |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bintliff, John L.; Kuna, Martin; Venclová, Natalie. The future of surface artefact survey in Europe. Sheffield : Sheffield Academic Press, 2000. ISBN 1-84127-134-9.
-
Campana, S. - Dabas, M. Archaeological impact assessment: The BREBEMI Project (Italy), Archaeological Prospection 18, 139-148.. 2011.
-
GOJDA, M. - JOHN, J. A KOL. Archeologie a letecké skenování krajiny. 2013.
-
Gojda, Martin. Archelogie krajiny : vývoj archetypů kulturní krajiny. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0780-6.
-
Gojda, Martin; Dreslerová, D. - Foster, P. - Křivánek, R. - Kuna, M. - Vencl, S. - Zápotocký, M. Velké pravěké ohrazení v Klech (okr. Mělník). Praha Archeologický ústav AV ČR, 2002.
-
John, J. Počítačová podpora dokumentace terénních reliktů v archeologii. In: Počítačová podpora v archeologii 2. Brno-Praha-Plzeň, 360-371.. Brno-Praha-Plzeň, 2008.
-
Křivánek, R. - Gojda, M. Půdní a geologické podmínky při leteckém a geofyzikálním průzkumu, Živá archeologie - REA 11, 92-95.. 2010.
-
Křivánek, Roman. Způsoby využití geofyzikálních měření jako metody průzkumu hradišť, Archeologie ve středních Čechách, str. 489-503. Praha ÚAPPSČ, 2000. ISBN 80-902457-6-5.
-
Kuna, M. : Povrchový sběr a intenzita využití krajiny v pravěku. In: Kozłowski, J. K. - Neustupný, E. (eds.), Archeologia przestrzeni. Metody i wyniki badań osadniczych w dorzeczach górnej Łaby i Wisły. Kraków Polska Akademia Umijetnosci. Kraków Polska Akademia Umijetnosci., 2001. ISBN 83-88857-09-6.
-
Kuna, M. a kol. Nedestruktivní archeologie. Praha, 2004.
-
Kuna, M. Archeologický průzkum povrchovými sběry, Zprávy ČAS - Suplément 23.. Praha, 1994.
-
Novák, R. Zaměřování a vizualizace antropogenních reliéfních tvarů. In: P. Vařeka (eds): Archeologie zaniklých středověkých vesnic na Rokycansku I, 61-67.. Plzeň, 2006.
-
Schiffer, M. B. Formation processes of the archaeological record.. Salt Lake City: University of Utah Press, 1996. ISBN 0-87480-513-9.
-
Smetánka, Zdeněk; - Klápště, Jan. Geodeticko-topografický průzkum zaniklých středověkých vsí na Černokostelecku, Památky archeologické. Praha Československá akademie věd, 1981.
-
Trefný, M. - Švejcar, O. Výsledky povrchových průzkumů metodou sběru. In: Gojda, M. - Trefný, M.: Archeologie krajiny pod Řípem. 80 - 102.. Plzeň, 2011.
-
Vencl, S. K otázce věrohodnosti svědectví povrchových souborů, Archeologické rozhledy 47, 11-57.. 1995.
|