Předmět: Design počítačových her 2

« Zpět
Název předmětu Design počítačových her 2
Kód předmětu KAU/AUPH2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jambura Václav, Bc.
  • Hala Čestmír, Doc. MgA.
Obsah předmětu
Zadání témat projektů a stanovení formy semestrální prezentace (rozpracovanosti nebo dokončení) podle stupně obtížnosti úkolu. Postup realizace: a) teoretický úvod, nutný pro uchopení média interaktivní počítačové hry b) základní koncept a herní design hry c) narativita a herní obsah d) realizace pomocí grafických, animačních software a software pro interaktivní tvorbu e) produkční a propagační plán a jeho realizace 7 zdvojených přednášek: 1. Historie a vývoj her, žánry a typologie Exkurz do historie videoher s ohledem na vznik a vývoj herních žánrů, platforem, nejdůležitějších her a událostí, které toto odvětví ovlivnily. Úkol: Najít 5 zajímavých her a představit je. 2. Herní design Postupy a metody používané při návrhu herních mechanik a obsahu. Vyváženost hry, dekonstrukce herních mechanik a jejich provázání s narativitou. Úkol: Vybrat si hru a najít způsob, jak jí přidat zajímavou mechaniku a hru tím změnit. 3. Workshop projektů Společná příprava projektů pro závěrečnou práci kurzu, samozřejmě po potřebném teoretickém úvodu. Součástí workshopu je brainstorming a jeho zpracování do podoby konkrétního zadání hry. Během několika iterací studenti v malých týmech vytvoří koncept hry se všemi potřebnými náležitostmi. Úkol: Design dokument na základě workshopu. 4. Narativita ve hrách - hra jako médium vyprávějící příběh Jaké prostředky narativity má médium videoher a jak je nejlépe použít. Narativní sdělení prostřednictvím mechanik hry. Vizuální zpracování, jeho náročnost, potřeby, metody a cíle. Úkol: Rozšíření designu dokumentu o narativní část. 5. Technologie, prototypování a produkční postupy Přehled dostupných technologií a jejich vhodnost pro danou hru. Prototypování jako nástroj testování nápadů v rané fázi vývoje. Postup výroby hry, dokumentace, produkční cyklus a milníky. Úkol: Ve zvolené technologii předložit prototyp hry. 6. Monetizace, financování, propagace a marketing Možnosti financování hry, monetizační modely, crowdfunding, budování komunity a celková propagace. Marketing jako nástroj prodeje i přípravy hry. Tvorba klíčového sdělení pro komunikaci s odbornou i laickou veřejností. Úkol: Vytovřit plán na propagaci hry a případné financování. 7. Testování a spuštění hry Svízele dokončování hry a jak se jim vyhnout; případně co dělat, když nastanou. Kontrola kvality a možnosti publikování. Motivace. Úkol: Seznam úkolů pro dokončení hry.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
plánovat animační projekt (skici, scénáře, storyboardy, animační práce) konceptuálního rozboru lineárního i nelineárního herního prostředí na zvolené téma zrekapitulovat technologické postupy v oblasti počítačové animace reflektovat historické i současné stylové animační kánony vybírat vhodné vizuální prostředky vhodné pro animovanou tvorbu s ohledem na realizovaný projekt
Odborné dovednosti
vytvořit jednoduchý projekt animačního cvičení s porozuměním rozebírá námět a navrhuje lineární i nelineární výstavbu děje (scénář, storyboard) kreativně využívá technologii kreslené, ploškové nebo PC animace reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popíše a vysvětlí historii a teorii designu a tvorby interaktivních počítačových her, navrhne koncepci herního designu a krátkého logického příběhu, rozhoduje o vhodném softwarovém nástroji pro její vytvoření s ohledm na vyváženosti funkcionality, hratelnosti a estetické působivosti, zdůvodní a v diskusi s vyučujícím vybere nejlepší variantu s ohledem na zadané téma, vlastní stylové preference, cílovou skupinu a další socio - kulturní kontext
Odborné dovednosti
aplikuje logické a algoritmické uvažování na vytvářené herní prostředí, volí odpovídající herní funkcionalitu s ohledem na hratelnost a další předjímané požadavky cílové skupiny, využívá naplno limity softwarového prostředí pro uplatnění vlastního animačního stylu herního prostředí, komunikuje odborně s dalšími profesemi zapojenými do vývojařských týmů: programátorem a grafikem, realizuje vlastní jednodušší casual game, zvažuje a navrhuje její prezentaci hráčské komunitě i širší veřejnosti prostřednictvím jednoduchých nástrojů herního marketingu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Anderson, Stephen P. Seductive interaction design : creating playful, fun, and effective user experiences. Berkeley : New Riders, 2011. ISBN 978-0-321-72552-3.
  • Bartle, Richard. "Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players Who suit MUDs".
  • Bogost, I. Persuasive Games. 2008.
  • Donovan, T. Replay: The History of Video Games. 2010.
  • Earle Castledine, Myes Eftos, Max Wheeler. Vytváříme mobilní web a aplikace pro chytré telefony a tablety. 2013.
  • Elizabeth Castro, Bruce Hyslop. HTML5 a CSS3. 2012.
  • Eyal, Nir. Hooked: how to build habit-forming products. New york, 2014. ISBN 978-1-59184-778-6.
  • Galloway, A. R. Gaming: Essays On Algorithmic Culture. 2006.
  • Huizinga, J. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Dauphin, Praha, 2000.
  • Hunicke Robin. A Formal Approach to Game Design and Game Research. 2004.
  • Koster Raph. A Theory of Fun for Game Design.
  • Schell, Jesse. The art of game design : a book of lenses. 1st pub. Burlington : Morgan Kaufmann, 2008. ISBN 978-0-12-369496-6.
  • Švelch, J. Počítačové hry a jejich místo v mediálních studiích. FSV UK, Praha, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr