Vyučující
|
-
Tolar František, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretický výklad spojený s ukázkami práce se zvukem ve slovesných pořadech. 1. Střih jako technický vyjadřovací prostředek a montáž (vertikální, horizontální) organizující, spojující významové obsahy a dávající jím specifický výraz a tvar. 2. TEMPOPRYTMUS - organizace slova, hudby a zvuku. Temporytmus je médium, které sjednocuje zvuky, řeč, hudbu. Integrační činitel. 3. AKUSTICKÝ KONTEXT - slovo působí na posluchače ve spojitosti s nejazykovými faktory, výrazovými prostředky. Zvuk není pouhou ilustrací, ale zvrstvuje, zvýznamňuj a vytváří spolu s hudbou a řečí sémantický systém. 4. Převod z písemného znakového systému do systému zvukového. AKUSTIZACE - zkrácení rozsahu, redukce prostoru, redukce motivů, dialog 2 postav, stylizovanost, fabulace, autorská interpretace. 5. Zvukové charakteristiky řeči: - intonace - tónová modulace, melodie, tempo - rytmus - tvořený intonací, rozložením přízvuků, dýcháním, napětím, pauzami - artikulace - článkování hlásek při vyslovování - intenzita - důraznost hlasu, pauza. dech, tempo -pauza - jako výpověď, zatajený dech vypravěče, pauza jsou slova nebo ;tóny, které nezní, pauza není ticho, v pauze se něco děje 6. Sémantičnost na základě obsahové výpovědi, organizace slov, jejich zvukové podoby. V hlasu se musí koncentrovat to, čemu by jinak napomáhala mimika. 7. Symbolem mediální informace je FRAGMENT. Neustálý pohyb, artikulace reality fragmentem. Plno nových nečekaných a fragmentárních informací. Tsunami nových kontextů (Václav Bělohradský). 8. Mediální civilizace je civilizací elektronických médií. Vnímání reality jen pomocí těchto médií. Ukazuje na věci a lidi. Interpretace je nezajímá. Artikulačním médiem není víra, ani technika, ale MEDIALITA (pohodlné napojení na síť). výklad práce se zvukem na základě principů montážní metody 1/Montáž jako tvůrčí metoda dovoluje organizovat hudebně zvukovou ambaláž s názorně konkrétní pojmovostí slova. 2/Montáží se důsledně dociluje, efektivně i efektně zvyšuje a maximalizuje účinnost interakce slova, zvuku a hudby. 3/Montáž umožňuje přesnou orchestraci všech významových složek, dává jim vyniknout a jejich spojováním, konfrontací, prolínáním, skládáním je posunuje k novým a jedinečným významům.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 25 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybaví si základní postupy pořizování zvuku orientuje se v programech pro editaci zvukového záznamu |
Odborné dovednosti |
---|
natočit zvukový záznam uvažovat o stylových a dalších souvislostech zvuku vnímat a reflektovat expresivní a obsahovou stránku zvukové stopy sdělovat své poznatky ostatním členům skupiny |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
střihu jako technického vyjadřovacího prostředku a montáže organizující, spojující významové obsahy a dávající jím specifický výraz a tvar, temporytmu - organizace slova, hudby a zvuku akustického kontextu převodu písemného znakového systému do systému zvukového zvukových charakteristik řeči: intonace, tónové modulace, melodie, tempa, rytmu, artikulace, intenzity, pauzy, sémantičnosti teretického konstruktu mediální civilizace, coby civilizace elektronických médií |
Odborné dovednosti |
---|
pořizuje záznam zvuků, hlasu, verbálního projevu přes mikrofon spojuje, montuje, prolíná materiálově rozmanité a významově rozličné zvukové ingredience (ruchy, hudbu, slovo). využívá zvukové obrazy pro navození atmosféry a vybuzení emoce skrze hudebně zvukovou ambaláž rozkolísá, rozvlní, rozhodí a mění sémantickou složku textu posouvá význam zvukového záznamu a větší audiovizuální kompozice nadsazuje, ironizuje nebo naopak zesiluje či transparentně zveličuje obsah verbálního sdělení |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2., dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-010-4.
-
Mukařovský, Jan. Dvě studie o dialogu (s přílohou "Zvuková a významová výstavba dramatického dialogu"), in: Prolegomea Scénografické encyklopedie, část 5. Praha, 1971.
-
Rataj, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu : problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vyd. V Praze : KANT, 2007. ISBN 978-80-86970-31-8.
-
Syrový, Václav. Technické základy elektroakustické hudby : Určeno pro posl. fak. hud.. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
|