Předmět: Základy zvukové tvorby a hudební režie

« Zpět
Název předmětu Základy zvukové tvorby a hudební režie
Kód předmětu KAU/BZZT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Tolar František, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretický výklad spojený s ukázkami práce se zvukem ve slovesných pořadech. 1. Střih jako technický vyjadřovací prostředek a montáž (vertikální, horizontální) organizující, spojující významové obsahy a dávající jím specifický výraz a tvar. 2. TEMPOPRYTMUS - organizace slova, hudby a zvuku. Temporytmus je médium, které sjednocuje zvuky, řeč, hudbu. Integrační činitel. 3. AKUSTICKÝ KONTEXT - slovo působí na posluchače ve spojitosti s nejazykovými faktory, výrazovými prostředky. Zvuk není pouhou ilustrací, ale zvrstvuje, zvýznamňuj a vytváří spolu s hudbou a řečí sémantický systém. 4. Převod z písemného znakového systému do systému zvukového. AKUSTIZACE - zkrácení rozsahu, redukce prostoru, redukce motivů, dialog 2 postav, stylizovanost, fabulace, autorská interpretace. 5. Zvukové charakteristiky řeči: - intonace - tónová modulace, melodie, tempo - rytmus - tvořený intonací, rozložením přízvuků, dýcháním, napětím, pauzami - artikulace - článkování hlásek při vyslovování - intenzita - důraznost hlasu, pauza. dech, tempo -pauza - jako výpověď, zatajený dech vypravěče, pauza jsou slova nebo ;tóny, které nezní, pauza není ticho, v pauze se něco děje 6. Sémantičnost na základě obsahové výpovědi, organizace slov, jejich zvukové podoby. V hlasu se musí koncentrovat to, čemu by jinak napomáhala mimika. 7. Symbolem mediální informace je FRAGMENT. Neustálý pohyb, artikulace reality fragmentem. Plno nových nečekaných a fragmentárních informací. Tsunami nových kontextů (Václav Bělohradský). 8. Mediální civilizace je civilizací elektronických médií. Vnímání reality jen pomocí těchto médií. Ukazuje na věci a lidi. Interpretace je nezajímá. Artikulačním médiem není víra, ani technika, ale MEDIALITA (pohodlné napojení na síť). výklad práce se zvukem na základě principů montážní metody 1/Montáž jako tvůrčí metoda dovoluje organizovat hudebně zvukovou ambaláž s názorně konkrétní pojmovostí slova. 2/Montáží se důsledně dociluje, efektivně i efektně zvyšuje a maximalizuje účinnost interakce slova, zvuku a hudby. 3/Montáž umožňuje přesnou orchestraci všech významových složek, dává jim vyniknout a jejich spojováním, konfrontací, prolínáním, skládáním je posunuje k novým a jedinečným významům.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 25 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybaví si základní postupy pořizování zvuku orientuje se v programech pro editaci zvukového záznamu
Odborné dovednosti
natočit zvukový záznam uvažovat o stylových a dalších souvislostech zvuku vnímat a reflektovat expresivní a obsahovou stránku zvukové stopy sdělovat své poznatky ostatním členům skupiny
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
střihu jako technického vyjadřovacího prostředku a montáže organizující, spojující významové obsahy a dávající jím specifický výraz a tvar, temporytmu - organizace slova, hudby a zvuku akustického kontextu převodu písemného znakového systému do systému zvukového zvukových charakteristik řeči: intonace, tónové modulace, melodie, tempa, rytmu, artikulace, intenzity, pauzy, sémantičnosti teretického konstruktu mediální civilizace, coby civilizace elektronických médií
Odborné dovednosti
pořizuje záznam zvuků, hlasu, verbálního projevu přes mikrofon spojuje, montuje, prolíná materiálově rozmanité a významově rozličné zvukové ingredience (ruchy, hudbu, slovo). využívá zvukové obrazy pro navození atmosféry a vybuzení emoce skrze hudebně zvukovou ambaláž rozkolísá, rozvlní, rozhodí a mění sémantickou složku textu posouvá význam zvukového záznamu a větší audiovizuální kompozice nadsazuje, ironizuje nebo naopak zesiluje či transparentně zveličuje obsah verbálního sdělení
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bláha, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 2., dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-010-4.
  • Mukařovský, Jan. Dvě studie o dialogu (s přílohou "Zvuková a významová výstavba dramatického dialogu"), in: Prolegomea Scénografické encyklopedie, část 5. Praha, 1971.
  • Rataj, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu : problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vyd. V Praze : KANT, 2007. ISBN 978-80-86970-31-8.
  • Syrový, Václav. Technické základy elektroakustické hudby : Určeno pro posl. fak. hud.. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr