Vyučující
|
-
Müllerová Lenka, MgA. Ph.D.
-
Machová Jitka, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Zadání semestrální práce + všeobecný úvod do dané tématiky + přednáška na téma fotografické individuality. 2. Přednáška a diskuse na téma vůdčí osobnosti soudobé světové fotografie. (Externí lektor, teoretik umění.) 3. Konzultace konceptu autorského projektu. 4. Realizace fotografií. 5. Realizace fotografií. 6. Realizace fotografií. 7. Realizace fotografií. 8. Realizace fotografií. 9. Koncept prezentace. 10. Finální výběr snímků + harmonizace obsahu. 11. Příprava do tisku. 12. Finalizace projektu. 13. Konzultace finální podoby. Stanovení termínů průběžných konzultací seminárních úkolů a závěrečného semestrálního projektu - klauzurní práce. Zadání mezního termínu pro odevzdání kompletně dokončeného semestrálního projektu - klauzurní práce v souladu s požadavky vyučujícího. Zadání mezního termínu pro odevzdání příp. dalších požadovaných úkolů dle požadavků vyučujícího. Student během semestru vytvoří autorský soubor fotografií, ve kterém se výhradně soustředí na vlastní umělecké a řemeslné kvality. Soubor není limitován ani obsahem, ani formou, musí však vzniknout ucelený projekt, který je jasnou výpovědí o autorově profilu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 208 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 100 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 65 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vybavit si znalosti o širším spektru pokročilých výrazových prostředků fotografie v širokém spektru jejích různých forem, jednotlivých žánrů, jejich kombinací a jeho vztahu ke kulturnímu kontextu, vybavit si a aplikovat znalosti o aspektech a vlivech volby námětu, skladbě obrazového materiálu, jeho srozumitelnosti a srozumitelnosti jeho podání, rytmizaci a grafické úpravy, využívat znalosti o vizuálních prostředcích vhodných pro tvorbu autorské fotografické knihy, zahrnující komunikaci s grafikem, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech, možnostech jejich propojení, využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, komunikace s grafikem, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu, |
Odborné dovednosti |
---|
koncipovat fotografický projekt výstavy na základě znalostí pokročilé fotografické technologie, nových materiálů, v souladu s požadavky zadavatelů i s vlastním autorským cítěním, dokázat je kombinovat a alterovat při postupné práci na konceptu výstavy, postprodukci fotografického materiálu a technologických, výrobních a ekonomických hlediscích realizace projektu, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, adekvátně posoudit kvality nasnímaný materiál, zvážit způsob tisku, materiál, formát, adjustaci, selekci a skladbu obrazového materiálu, srozumitelnost sdělení, rytmizaci a grafické úpravy, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli/ kurátorovi a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního fotografického projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci a realizaci makety, vybírat vhodné formy prezentace a propagace projektu fotografické autorské knihy ve spolupráci s grafikem, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, plnohodnotně se zapojovat do organizace a činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
o plánování složitějšího fotografického projektu formou autorského souboru fotografií zaměřeného na výpověď o autorově profilu a na nalezení individuálního fotografického jazyka, o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií, kvalitu nasnímaného materiálu a prokázání uměleckých a řemeslných kvalit, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, komunikace s grafikem a metodách a postupech jeho práce, o technologických procesech pomocných disciplín v rámci vývojářského týmu projektu, o technických a technologických specifikách tisku, materiálů a povrchů, apod., o plánování konceptu tématu fotografických sérií, o možných inspiračních a informačních zdrojích, o aspektech a vlivech volby námětu, skladbě obrazového materiálu, jeho srozumitelnosti a srozumitelnosti jeho podání, rytmizaci a grafické úpravy, |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně si zvolit oblast tvorby a vypracovat projekt fotografické autorské série, zvolit si vlastní rámcové zadání a to postupně alterovat, řídit a dokončit svou práci na vlastním zadaném projektu, sepíše a vybaví vizualizacemi rešerši a projektovou dokumentaci včetně referenčních umělců a inspiračních východisek, být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce, aktivně komunikovat s grafikem, samostatně zvolit odpovídající technologii vývoje fotografického série, její postprodukce, propagace apod., převést požadovaný a zamýšlený vizuál do vhodných fotografických technik ve formě daných postupů či výtvarného experimentu vedoucího k pozitivnímu vývoji osobitého stylu, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, využívat možností práce s grafickým designérem a jinými profesemi, prakticky aplikovat koncepční výtvarné myšlení, posoudit interakci s rolí diváka a aspekty námětu a formami jeho zpracování, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Alberto, Alexander. Recording Conceptual Art. Los Angeles, London, 2001.
-
Bourriaud, Nicolas. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.
-
Bourriaud, Nicolas. Relational Aesthetics. Dijon, 2002.
-
Foster, Hall. Art since 1900. London, 2004.
-
Foster, Hall. Postmodern Culture. London, 1990.
-
Fried, Michael. Why Photography Matters as Art as Never Before. New Haven, 2008.
-
Mrázková Daniela. Příběh fotografie.
-
Persson, Michael. Antonín Kratochvíl.
-
Vladimír Birgus, Tomáš Pospěch. Tenkrát na Východě : Češi očima fotografů 1948-1989 = Once upon a time in the east : Czechs through the eyes of photographers, 1948-1989.
-
Wall,Jeff. Selected Essays and Interviews. New York, 2007.
|