Předmět: Ateliér Mediální ilustrace 11

« Zpět
Název předmětu Ateliér Mediální ilustrace 11
Kód předmětu KAU/MI11
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 17
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Trebuňa Roland, MgA. Ing.
Obsah předmětu
1. Seznámení s průběhem semestru, zadání tématu semestrálního projektu 2. Specifika interaktivní tvorby, klasické i moderní technologie s ohledem k zadanému tématu 3. Přípravná fáze projektu 4. - 5. Návrh pracovních postupů 6. - 7. První realizační fáze projektu 8. Kontrolní fáze projektu 9. - 10. Druhá realizační fáze projektu 11. - 13. Prezentace semestrálního projektu

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 208 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 50 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 75 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vybavit si znalosti o širším spektru profesionálních výrazových a vizuálních prostředků mediální ilustrace a audiovize, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro aplikovanou mediální ilustraci a jiné interaktivní produkty různých forem, jejich vztahu ke kulturnímu kontextu, reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami, znalosti využitelnosti a funkce jiných disciplín na úrovni poučeného odhadu jejich reálných možností pro vlastní praxi, interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech mediální ilustrace, možnostech jejich propojení a jejich hranic, využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků/ požadavků cílové skupiny, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce, reprodukovat znalost o expertní strukturaci tématu a výstavby dějové linky v případě narativních žánrů, nebo kompozičních schémat u žánrů statických, o vizuálních prostředcích vhodných pro mediální ilustraci v širokém spektru žánrů a jejich kombinací reprodukovat teoretickou znalost funkce a specifik počítačových programů pro grafické navrhování a výtvarných a výrobních technologií, technických rozdílů a výhod jednotlivých alternativ pro konkrétní případ
Odborné dovednosti
navrhovat autorského projektu mediální ilustrace nebo interaktivní aplikace s ohledem na požadavky zadavatelů, využívat škály pokročilých či experimentálních vizuálních a výrazových prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat, plánuje složitý projekt mediální ilustrace a navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých štábních profesí při realizaci interaktivního projektu různých forem, zvolit odpovídající technologii pro vývoj finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, volit vhodné technické a technologické postupy a jejich kombinace pro dosažení vhodné kvality zpracování, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, vybírat vhodné formy prezentace a propagace projektu, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství a své soudy být schopen zdůvodňovat, být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response a flexibilně na ni reagovat, zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, zadavatelem či divákem, zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a kreativním způsobem řešit, hledat uplatnění pro svou práci v praxi a zúčastňovat se soutěží a výstav
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání, o hledání vlastních zadání a problémů řešených volbou přístupů vedoucích k osobitému a originálnímu pojetí, o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu z oblasti audiovize nebo mediální ilustrace, o samostatném plánování a organizaci práce a specializovaných postupů vzhledem ke stanoveným termínům, navrhování a variování námětů uplatnitelných dle rozličných funkcí a smyslu projektu, s důrazem na jeho umělecko-prožitkový charakter, jeho současnost a originalitu, o soudobých stylových kánonech multimediálních forem a možnostech jejich překračování, o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty multimediální tvorby v náročnějších celcích, o principech řízení dalších štábních profesí v oblasti audiovizuálních projektů, o širším spektru odborných prostředků mediální ilustrace a multimediální tvorby, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o širokém rejstříku technologických a technických postupů scénické výpravy vhodné pro všechny typy multimediálních a mediálně ilustračních projektů,
Odborné dovednosti
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější projekt mediální ilustrace včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným multimediálním, interaktivním a příbuzným formám a jejich kombinaci, na expertní úrovni budovat narativní, interaktivní a vizuálně kompoziční schémata projektu a jejich obsahové realizace skrze široký rejstřík odpovídajících vizuálních prostředků, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, zvládnout postprodukci projektu a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu, hledat umělecké odpovědi na soudobé výtvarné a společenské otázky, akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, flexibilně alterovat svou práci v průběhu tvorby na základě průběžné reflexe, kterou sám dokáže efektivně formulovat, reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství a široké veřejnosti, využívat přitom pokročilé prezentační principy, prakticky aplikovat koncepční výtvarné myšlení, posoudit interakci s rolí diváka a aspekty námětu a formami jeho zpracování,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • monografie ilustrátorů 19. a 20. století.
  • produkce nakladatelství AULOS.
  • Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
  • Anderson, Stephen P. Seductive interaction design : creating playful, fun, and effective user experiences. Berkeley : New Riders, 2011. ISBN 978-0-321-72552-3.
  • Bendová Helena. Umění počítačových her. Praha : AMU, 2016. ISBN 978-80-7331-421-7.
  • Bimber, Oliver; Raskar, Ramesh. Modern approaches to augmented reality : tutorial 8 : 25th annual conference of the European Association for Computer Graphics "Interacting with Virtual Worlds" ; Grenoble, August 30th -September 3rd. Grenoble : INRIA, 2004.
  • Furht, Borivoje. Handbook of augmented reality. New York : Springer, 2011. ISBN 978-1-4614-0063-9.
  • Gahan, Andrew. Game art complete : all-in-one : learn Maya, 3ds Max, zBrush, and Photoshop winning techniques. Amsterdam ; Elsevier/Focal Press, 2009. ISBN 978-0-24081147-5.
  • Holešovský, František. Glosy k vývoji české ilustrace pro děti. Praha : Albatros, 1982.
  • Kipper, Gregory; Rampolla, Joseph. Augmented reality : an emerging technologies guide to AR. 1st ed. Waltham : Syngress, 2013. ISBN 978-1-59749-733-6.
  • Klimeš, Jan. Hledání významu v umělecké narativní ilustraci. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-210-8059-1.
  • Lea, Derek. Kreativní grafika : ilustrace, umělecké techniky a 3D kresby kombinující Photoshop s aplikacemi Illustrator, Poser, Painter, Cinema 4D a ZBrush. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3469-6.
  • Lea, Derek. Mistrovství v Adobe Photoshop : [digitální ilustrace a škola výtvarných technik]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2340-9.
  • Sharp, Helen; Rogers, Yvonne; Preece, Jenny. Interaction design : beyond human-computer interaction. 2nd ed. Chichester : John Wiley, 2007. ISBN 978-0-470-01866-8.
  • Wigan, Mark. Umění ilustrace : vizuální myšlení. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2970-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr