Vyučující
|
-
Táborská Jana, Mgr.
-
Bartůňková Jana, Mgr.
-
Jantač Ivan, MUDr. Ph.D., MBA
-
Novák Petr, MUDr. Ph.D.
-
Hečková Eliška, Ing.
-
Bouda Petr, RNDr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Laboratorní vyšetření u diabetu. Diagnostika diabetu, stanovení glukózy, glykovaného hemoglobinu, albuminurie. Komplikace diabetu. Diabetes a těhotenství, ostatní příčiny hypo- a hypeglykémie. 2. Laboratorní vyšetření u onemocnění jater. Diferenciální diagnostika hyperbilirubinémií. 3. Laboratorní známky zhoubného novotvaru. 4. Klinicko-biochemické vyšetření trávicího traktu. Parenterální a enterální výživa z hlediska klinické biochemie. Vyšetřování a sledování nutričního stavu. Malnutrice. Obezita. 5. Laboratorní vyšetření v těhotenství. Adaptační reakce organismu na těhotenství, změny fyziologických rozmezí laboratorních testů v těhotenství, diagnostické využití laboratorního vyšetření v těhotenství. Zvláštnosti laboratorního vyšetřování v dětském věku a ve stáří. 6. Vyšetření mozkomíšního moku. 7. Hormony. Obecné poznatky k metabolismu a stanovení hormonů, hormony hypotalamu, a hypofýzy, hormony štítné žlázy, kůry nadledvin, pohlavní hormony, tkáňové hormony. 8. Stopové prvky. Železo (Fe), měď (Cu), zinek (Zn), selen (Se) a další stopové prvky. Vitamíny. 9. - 11. Moderní trendy v klinické biochemii. Automatizace a integrace laboratorního procesu, konsolidace laboratoří, centralizace a POCT, pojem evidence-based medicine, personalizovaná medicína. Certifikace a akreditace laboratoří, správná laboratorní práce. Laboratorní cvičení 1. - 4. Laboratorní vyšetření u onemocnění ledvin, funkční zkoušky včetně výpočtů. 5. - 8. Dědičné poruchy metabolismu. 9. - 11. Funkční testy v klinické biochemii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 77 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 5 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit význam referenčních hodnot a rozhodovacích limitů, význam analytických i klinických vlastností laboratorních metod a jejich využití v laboratorní medicíně |
definovat rozdíl mezi referenčními hodnotami laboratorních testů a rozhodovacími limity |
Odborné dovednosti |
---|
odlišovat mezi diagnostickou senzitivitou a specifičností |
srovnávat naměřené hodnoty s hodnotami referenčními |
provádět základní výpočty v klinické laboratoři (pH, pufry, koncentrace roztoků) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí principy laboratorního vyšetření u DM, onemocnění ledvin, v gastroenterologii, u onemocnění jater a žlučových cest |
charakterizuje specifika laboratorních vyšetření v těhotenství, dětském věku a ve stáří |
vysvětlí princip stanovení hormonů a interpretuje jeho význam |
charakterizuje cytochemické vyšetření mozkomíšního moku |
charakterizuje možnosti laboratorní diagnostiky dědičných metabolických poruch |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně provádí funkční testy v klinické biochemii |
vede protokoly a ovládá přístrojovou techniku v laboratoři klinické biochemie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
CIBULKA, Roman. Stopové prvky..
-
DASTYCH, Milan, BREINEK, Petr a kol. Klinická biochemie: bakalářský obor Zdravotní laborant. 3. vydání, 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-7788-1.
-
RACEK, Jaroslav. Funkční zkoušky ledvin..
-
RACEK, Jaroslav. Hormony..
-
RACEK, Jaroslav. Laboratorní vyšetření u onemocnění trávicího traktu..
-
RACEK, Jaroslav, RAJDL, Daniel et al. Klinická biochemie. Třetí, přepracované a rozšířené vydání.. Praha : Galén, 2021. ISBN 978-80-7492-545-0.
-
RACEK, Jaroslav. Trendy v laboratorní medicíně..
-
ZIMA, Tomáš. Laboratorní diagnostika. Třetí, doplněné a přepracované vydání.. Praha: Galén, 2013. ISBN 978-80-7492-062-2.
|