Vyučující
|
-
Železný Libor, MUDr. Ph.D.
-
Macková Karolína, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Medicína katastrof v souvislostech 1-4.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat problematiku vzniku mimořádných událostí |
vysvětlit základy krizového řízení a plánovaní na jednotlivých stupních |
vysvětlit organizační strukturu zdravotnické záchranné služby a Integrovaného záchranného systému |
porovnat postupy poskytování neodkladné péče v urgentní medicíně a při mimořádných událostech |
vysvětlit základy krizového řízení a plánování na jednotlivých stupních |
definovat pojem evakuace a její dělení |
charakterizovat evakuační zavazadlo |
vysvětlit systém krizových, poplachových, havarijních a traumatologických plánů |
rozdělit B-agens a nebezpečné chemické látky, charakterizuje jejich účinky, způsoby ochrany a dekontaminaci |
charakterizovat specifika válečné medicíny, termických poranění a radiačních mimořádných událostí |
popsat postupy zdravotnické záchranné služby při společném zásahu složek IZS dle jednotlivých typových činností |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat postupy zvládnutí stavů bezprostředně ohrožující život v místě hromadného neštěstí a zásady třídění raněných a nemocných |
pracovat s vybavením sanitního vozu včetně speciálních prostředků určených pro krizovou připravenost |
dodržovat správný postup oblékání a odkládání osobních ochranných pracovních pomůcek |
vhodně manipulovat se speciálními ochrannými pomůckami |
provést neodkladnou resuscitaci za specifických okolností |
ošetřit pacienta s traumatem |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která znalosti předpokládá z předcházejích předmětů |
Odborné dovednosti |
---|
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která dovednosti předpokládá z předcházejích předmětů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
časopis Urgetní medicína.
-
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY: INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, 2019.
-
Katalogový soubor typové činnosti STČ ? 05/IZS: Typová činnost složek IZS při společném zásahu Nález předmětu s podezřením na přítomnost B-agens nebo toxinů. Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, 2006.
-
Katalogový soubor typové činnosti STČ ? 08/IZS: Katalogový soubor typové činnosti složek IZS STČ 08/IZS při společném zásahu u dopravní nehody. Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, 2009.
-
Katalogový soubor typové činnosti STČ ? 09/IZS: Typová činnost složek IZS při společném zásahu u mimořádné události s velkým počtem zraněných osob. 2016.
-
Katalogový soubor typové činnosti STČ ? 16A/IZS: Typová činnost složek IZS při společném zásahu Mimořádná událost s podezřením na výskyt vysoce nakažlivé nemoci ve zdravotnickém zařízení nebo v ostatních prostorech,. Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky,, 2018.
-
Resuscitation: official journal of the European Resuscitation Council.. London: Middlesex.
-
SPOLEČNOST URGENTNÍ MEDICÍNY a MEDICÍNY KATASTROF: České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně. 2018.
-
Vyhláška č. 240 ze dne 26. června 2012, kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě. 2012.
-
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 328 ze dne 5. září 2001 o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému. 2001.
-
Zákon č. 239 ze dne 28. června 2000 o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. 2000.
-
Zákon č. 240 ze dne 28. června 2000 o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).
-
Zákon č. 258 ze dne 14. července 2000 o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, 2000.
-
Zákon č. 372 ze dne 6. listopadu 2011 o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách),. 2011.
-
Zákon č. 374 ze dne 6. listopadu 2011 o zdravotnické záchranné službě, 2011. In: Sbírka zákonů České republiky..
-
AMERICAN COLLEGE of SURGEONS COMMITTEE on TRAUMA. Advanced Trauma Life Support Student Course Manual.. American College of Surgeons, 2012. ISBN 978-1-880696-02-6.
-
EUROPEAN RESUSCITATION COUNCIL. Advanced life support. Belgium: European Resuscitation Council, 2016. ISBN 9781903812303.
-
FRANĚK, O. Manuál operátora zdravotnického operačního střediska. Praha: Ondřej Franěk, 2018. ISBN 978-80-905651-2-8.
-
KLEMENT, C. Mimoriadne udalosti vo verejnom zdravotníctve. Banská Bystrica: PRO, 2011. ISBN 978-80-89057-29-0.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Ochrana obyvatelstva a krizové řízení: skripta. Praha: Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, 2015. ISBN 78-80-86466-62-0.
-
MACGARTY, D., NOTT, D. Disaster Medicine: A Case Based Approach.. London: Springer London, 2013. ISBN 978-1-4471-5228-6.
-
NATIONAL ASSOCIATION OF EMERGENCY MEDICAL TECHNICIANS. PHTLS: prehospital trauma life support.. Jones & Bartlett Learning, 2014. ISBN 9781284041736.
-
REMEŠ, R., TRNOVSKÁ, S. a kol. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 9788024745305.
-
SLABOTINSKÝ, J., BRÁDKA, S. Ochrana osob při chemickém a biologickém nebezpečí. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2006. ISBN 80-866-3493-0.
-
ŠEVČÍK, Pavel, MATĚJOVIČ, Martin, ČERNÝ, Vladimír, CVACHOVEC, Karel et al. Intenzivní medicína. 3. vyd. Praha: Galén, 2014. 1195 s. ISBN-13: 978-80-7492-066-0..
-
Ševela, Kamil; Ševčík, Pavel. Akutní intoxikace a léková poškození v intenzivní medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3146-9.
-
Šín, Robin. Medicína katastrof. První vydání. 2017. ISBN 978-80-7492-295-4.
-
ŠTĚTINA, J. a kol. Zdravotnictví a integrovaný záchranný systém při hromadných neštěstích a katastrofách. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-4745-787.
-
Truhlář, A. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení. Urgentní medicína - mimořádné vydání, 2015.. České Budějovice: MEDIPRAX CB, 2015.
|