Předmět: Nukleární medicína

« Zpět
Název předmětu Nukleární medicína
Kód předmětu KAZ/NMSZ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Němec Petr, MUDr.
Obsah předmětu
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Nukleární medicína 1-4 a Radiační ochrana.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat specifika práce s radiofarmaky
vyjmenovat všechny současné vyšetřovací metodiky nukleární medicíny a charakterizuje je
vyjmenovat druhy scintigrafických vyšetření
popsat funkci a vyjmenovat druhy kolimátorů
vysvětlit princip radionuklidových vyšetření
charakterizovat dekontaminaci
charakterizovat scintigrafické metody užívané v nefrologii, k CNS vyšetření, vyšetření gastrointestinálního traktu, popíše mammoscintigrafii a podá přehled onkologických metodik
charakterizovat princip radiační synovektomie
vysvětlit specifika léčby radiojódem
objasnit paliativní druh terapie v rámci NM
popsat princip lymfoscintigrafie a scintigrafické metody v endokrinologii
vysvětlit principy a zásady radiační ochrany
Odborné dovednosti
aplikovat základní praktické návyky při práci v ionizujícím prostředí
zachovávat všechny principy ochrany před radioaktivním zářením
provádět nukleárně medicínské zobrazovací i nezobrazovací, statické i dynamické vyšetřovací postupy
ovládat základní funkce gama kamery ve smyslu získávání a vyhodnocování získaných dat
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která znalosti předpokládá z předcházejích předmětů
Odborné dovednosti
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která dovednosti předpokládá z předcházejích předmětů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Ferda, Jiří. Základy zobrazovacích metod. Praha : Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-164-3.
  • Koranda, P. a kol. Nukleární medicína. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-4031-6.
  • Kubiniy, J., Sabol, J., Vondrák, A. Principy radiační ochrany v nukleární medicíně a dalších oblastech práce s otevřenými. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0168-9.
  • KUPKA, K., ŠÁMAL, M. KUBINYI, J. Nukleární medicína. Praha: P3K, 2015. ISBN 78-80-87343-54-8.
  • Malán, A. Vybrané kapitoly z nukleární medicíny.. Plzeň: Klinika zobrazovacích metod FN Plzeň, 2013. ISBN 978-80-244-1723-3.
  • Míková, V. Nukleární medicína - Průžez vyšetřovacími metodami v oboru nukleární medicína. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-726-2533-8.
  • MYSLIVEČEK, M., KAMÍNEK, M., KORANDA, K. HUŠÁK, V. Nukleární medicína - I. díl. Olomouc: HANEX Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1723-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr