Vyučující
|
-
Vernerová Volná Monika, Ing.
-
Vondráková Michaela, Ing.
|
Obsah předmětu
|
Obsahová náplň odborné praxe - Hygienická péče pacienta a úprava lůžka. - Polohování pacienta. - Sledování fyziologických funkcí. - Skórovací systémy. - Převazy, obvazová technika a asistence při malých chirurgických výkonech. - Odběr biologického materiálu. - Podávání léků. - Kanylace PŽK. - Infuzní terapie. - Transfuze. - Výživa pacientů. - Vyprazdňování. - Vedení ošetřovatelské dokumentace. - Péče o dýchací cesty a oxygenoterapie. - Péče o umírajícího, péče o zemřelého a péče o pozůstalé. - Sterilizace a dezinfekce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 280 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou definovány |
Odborné dovednosti |
---|
provádět jednotlivé druhy ošetřovatelských postupů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou definovány |
Odborné dovednosti |
---|
provádí hygienickou péči o pacienta a lůžko |
provádí úpravu lůžka bez pacienta a s pacientem |
realizuje ranní toaletu pacienta na lůžku, celkovou koupel pacienta na lůžku, mytí vlasů, hygienickou péči o znečištěného pacienta |
hodnotí rizika vzniku dekubitů a stupeň dekubitu |
polohuje pacienta |
ovládá základní vyšetřovací a léčebné polohy |
používá skórovací systémy ( riziko vzniku dekubitů, soběstačnost pacienta, riziko pádu, nutriční screening) |
používá lékařskou a ošetřovatelskou dokumentaci |
provádí monitoraci TK, TT, pulzu, dechu, SpO2 a EKG |
používá základní obvazové techniky |
asistuje při převazu a péči o ránu, připravuje pomůcky a asistuje při punkci |
odebírá žilní a kapilární krev |
odebírá moč u pacienta bez PMK i s PMK |
odebírá sputum u pacienta s nezajištěnými dýchacími cestami |
odebírá stolici |
realizuje perorální aplikaci léků |
připravuje a aplikuje léčivé přípravky s.c., i.m., i.v. |
připravuje a aplikuje inzulin |
provádí kanylaci periferní žíly a podává léky do PŽK |
připravuje a aplikuje infuzní roztoky |
ovládá administrativní zajištění a přípravu podání transfuzní jednotky |
krmí pacienta |
provádí katetrizaci močového měchýře u ženy a asistuje při katetrizaci močového měchýře u muže |
dodává kyslíkovou terapii pomocí O2 polomasky a O2 brýlí |
provádí odsávání horních dýchacích cest |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRÁBELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0717-9.
-
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života.. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii pro bakalářské a magisterské studium.. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha:Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
Nejedlá, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4449-0.
-
Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd.. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře II.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2099-4.
-
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-247-2747-9.
-
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II : speciální část. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Kubátová, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III : speciální část. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
WORKMAN, B. A., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester.. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
|