Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahem praktické státní závěrečné zkoušky jsou dovednosti upevňované v rámci odborných praxí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou definovány |
Odborné dovednosti |
---|
provést hygienickou péči o pacienta v NNP |
provést ranní toaletu pacienta na lůžku, celkovou koupel pacienta na lůžku, mytí vlasů, hygienickou péči o znečištěného pacienta |
zajistit dýchací cesty |
připravit pomůcky a asistovat při endotracheální intubaci |
pečovat o endotracheální rourku a tracheostomickou kanylu |
provést oxygenoterapii |
provést odsání otevřeným a uzavřeným způsobem z dolních dýchacích cest |
péčovat o pacienta na ventilátoru se znalostí o jednotlivých částech dýchacího okruhu |
používat resuscitační kufr - pomůcky a léky první linie |
zahájit a provést neodkladnou resuscitaci u novorozence, dětí nad 1 rok věku a dospělého |
dodržovat bariérový systém ošetřovatelské péče v NNP |
ovládat základní funkce monitoru TK, TT, pulzu, dechu, SpO2 a EKG a tyto funkce monitorovat v PNP a NNP |
ovládat invazivní monitoraci arteriálního tlaku controls invasive arterial pressure monitoring |
vyhodnotit základní křivky EKG |
připravit pomůcky a asistovat při defibrilaci, držet se bezpečnostní zásad |
připravit pomůcky a asistovat při kardiostimulaci |
polohovat pacienta v NNP |
používat základní skórovací systémy v PNP a NNP |
pracovat s dokumentací v PNP a NNP |
asistovat při převazu operačních ran a péči o invazivní vstupy |
připravit sterilní stolek pro kanylaci CŽK a asistovat při výkonu |
zajistit PŽK |
provést odběr venózní a arteriální krve ze zajištěného vstupu |
připravit infuzní roztoky a aplikovat pomocí lineárních dávkovačů a infuzních pump |
zavést a pečovat o nazogastrickou sondu, odsát žaludeční obsah |
podat výživu pomocí nazogastrické a jejunální sondy |
pečovat o stomii |
odebrat moč u pacienta bez PMK i s PMK se znalostí základních druhů vyšetření moče |
odebrat sputum u pacienta se zajištěnými dýchacími cestami se znalostí základních druhů vyšetření sputa |
odebrat stolici se znalostí základních druhů vyšetření stolice |
přípravit a aplikovat injekční léky s.c., i.m., i.v. |
přípravit a aplikovat inzulin |
administrativně zajistit, přípravit a monitorovat pacienta při podání transfuzní jednotky |
provést katetrizaci močového měchýře u ženy a asistovat při katetrizaci močového měchýře u muže |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která znalosti předpokládá z předcházejích předmětů |
Odborné dovednosti |
---|
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která dovednosti předpokládá z předcházejích předmětů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRÁBELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0717-9.
-
FRANĚK, O. Manuál operátora zdravotnického operačního střediska. Praha: Ondřej Franěk, 2018. ISBN 978-80-905651-2-8.
-
FRANĚK, O. Operační řízení přednemocniční neodkladné péče.. Praha: Ondřej Franěk, 2018. ISBN 978-80-905651-3-5.
-
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života.. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii pro bakalářské a magisterské studium.. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha:Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
Nejedlá, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4449-0.
-
Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd.. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře II.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2099-4.
-
VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-247-2747-9.
-
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II : speciální část. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Kubátová, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III : speciální část. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
WORKMAN, B. A., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester.. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
|