Předmět: Praktická státní závěrečná zkouška

« Zpět
Název předmětu Praktická státní závěrečná zkouška
Kód předmětu KAZ/PSTZ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Králová Marie, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahem praktické státní závěrečné zkoušky jsou dovednosti upevňované v rámci odborných praxí.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou definovány
Odborné dovednosti
provést hygienickou péči o pacienta v NNP
provést ranní toaletu pacienta na lůžku, celkovou koupel pacienta na lůžku, mytí vlasů, hygienickou péči o znečištěného pacienta
zajistit dýchací cesty
připravit pomůcky a asistovat při endotracheální intubaci
pečovat o endotracheální rourku a tracheostomickou kanylu
provést oxygenoterapii
provést odsání otevřeným a uzavřeným způsobem z dolních dýchacích cest
péčovat o pacienta na ventilátoru se znalostí o jednotlivých částech dýchacího okruhu
používat resuscitační kufr - pomůcky a léky první linie
zahájit a provést neodkladnou resuscitaci u novorozence, dětí nad 1 rok věku a dospělého
dodržovat bariérový systém ošetřovatelské péče v NNP
ovládat základní funkce monitoru TK, TT, pulzu, dechu, SpO2 a EKG a tyto funkce monitorovat v PNP a NNP
ovládat invazivní monitoraci arteriálního tlaku controls invasive arterial pressure monitoring
vyhodnotit základní křivky EKG
připravit pomůcky a asistovat při defibrilaci, držet se bezpečnostní zásad
připravit pomůcky a asistovat při kardiostimulaci
polohovat pacienta v NNP
používat základní skórovací systémy v PNP a NNP
pracovat s dokumentací v PNP a NNP
asistovat při převazu operačních ran a péči o invazivní vstupy
připravit sterilní stolek pro kanylaci CŽK a asistovat při výkonu
zajistit PŽK
provést odběr venózní a arteriální krve ze zajištěného vstupu
připravit infuzní roztoky a aplikovat pomocí lineárních dávkovačů a infuzních pump
zavést a pečovat o nazogastrickou sondu, odsát žaludeční obsah
podat výživu pomocí nazogastrické a jejunální sondy
pečovat o stomii
odebrat moč u pacienta bez PMK i s PMK se znalostí základních druhů vyšetření moče
odebrat sputum u pacienta se zajištěnými dýchacími cestami se znalostí základních druhů vyšetření sputa
odebrat stolici se znalostí základních druhů vyšetření stolice
přípravit a aplikovat injekční léky s.c., i.m., i.v.
přípravit a aplikovat inzulin
administrativně zajistit, přípravit a monitorovat pacienta při podání transfuzní jednotky
provést katetrizaci močového měchýře u ženy a asistovat při katetrizaci močového měchýře u muže
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která znalosti předpokládá z předcházejích předmětů
Odborné dovednosti
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která dovednosti předpokládá z předcházejích předmětů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • DINGOVÁ ŠLIKOVÁ, M., VRÁBELOVÁ, L., LIDICKÁ, L. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0717-9.
  • FRANĚK, O. Manuál operátora zdravotnického operačního střediska. Praha: Ondřej Franěk, 2018. ISBN 978-80-905651-2-8.
  • FRANĚK, O. Operační řízení přednemocniční neodkladné péče.. Praha: Ondřej Franěk, 2018. ISBN 978-80-905651-3-5.
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života.. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
  • JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii pro bakalářské a magisterské studium.. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
  • NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha:Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • Nejedlá, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4449-0.
  • Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
  • TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd.. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
  • VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře II.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2099-4.
  • VEVERKOVÁ, E. a kol. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I.. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-247-2747-9.
  • Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
  • Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II : speciální část. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
  • Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Kubátová, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III : speciální část. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
  • WORKMAN, B. A., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester.. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr