Vyučující
|
-
Németh Serbáková Renata, Mgr. Bc.
-
Prokeš Pavel, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Cílové objemy v radioterapii, ICRU doporučení. 2. Zobrazovací metody v radioterapii. 3. Plánování radioterapie - 3D plánování, inverzní plánování, specifikace dávky. 4. Základní ozařovací techniky, kolimační systémy, klínové filtry, polostín. 5. Frakcionační režimy v radioterapii. 6. RTG a CT simulátor. 7. Verifikační systémy v radioterapii. 8. Nežádoucí účinky radioterapie a jejich ošetřování. 9. Perspektivy radiační onkologie. Cvičení 1. - 2. Plánovací systém Machplan. 3. - 4. Základy plánování ve 2D a 3D. 5. - 6. Výklad základních pojmů v plánování RT (izocentrum, SSD, kolimace, etc.). 7. - 8. Simulátor - simulace základních technik - AP-PA, 1 přímé pole. 9. Opakování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 45 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí základní principy využití ionizujícího záření v terapii nádorových onemocnění |
charakterizuje trendy moderní radioterapie |
v obecné rovině vysvětlí příčiny, prevenci, diagnostiku a léčbu nádorových onemocnění |
Odborné dovednosti |
---|
zvládá základní principy ozařovacího procesu - práci na simulátorech, plánování léčby a práci na ozařovačích |
používá ozařovací dokumentaci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definuje cílové objemy v radioterapii v souladu s doporučením Mezinárodní komise pro radiační jednotky a měření (ICRU) |
vyjmenuje možné nežádoucí účinky radioterapie a popíše způsob jejich ošetřování |
definuje typy frakcionačních režimů |
Odborné dovednosti |
---|
zvládá základní principy ozařovacího procesu - práci na simulátorech, plánování léčby a práci na ozařovačích |
používá ozařovací dokumentaci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Adam, Z., Krejčí, M., Vorlíček, J. Obecná onkologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-715-8.
-
HYNKOVÁ, L., ŠLAMPA , P. Základy radiační onkologie. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
-
Krška, Z., Hoškovec, D., Petruželka, L. Chirurgická onkologie. ISBN 978-80-247-4284-7.
-
Šlampa, P. Radiační onkologie v praxi. Brno: MOÚ, 2014. ISBN 978-80-86793-34-4.
|