Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Radiační onkologie 1-6, Radiobiologie 1-2, Plánování léčby zářením 1-2, Klinická dozimetrie 1-2 a Radiační ochrana.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní principy využití ionizujícího záření v terapii nádorových onemocnění |
charakterizovat trendy moderní radioterapie |
v obecné rovině vysvětlit příčiny, prevenci, diagnostiku a léčbu nádorových onemocnění |
definovat cílové objemy v radioterapii v souladu s doporučením Mezinárodní komise pro radiační jednotky a měření (ICRU) |
vyjmenovat možné nežádoucí účinky radioterapie a popíše způsob jejich ošetřování |
definovat typy frakcionačních režimů |
charakterizovat alternativní frakcionační režimy |
vysvětlit podstatu hadronové terapie |
charakterizovat radioterapii u nádorů v ORL oblasti, nádorů štítné žlázy a slinných žláz, nádorů horních úseků GI traktu, u kolorektálního karcinomu a nádorů oblasti anu, plicních nádorů, nádorů prsu, kožních malignit a sarkomů kostí a měkkých tkání |
definovat obor radiobiologie |
vyjmenovat druhy dědičnosti |
vysvětlit buněčný cyklus a dělení |
vysvětlit pojmy radiosenzitivita, radiorezistence a radiokurabilita |
definovat záření ionizující a neionizující |
charakterizovat principy působení záření na buňku, tkáň a celý organismus |
prezentovat pochody vyvolané průchodem záření |
objasnit význam výše potřebné dávky a frakcionačního režimu v radioterapii jednotlivých nádorů, zároveň s nutností ochrany před radiací |
vysvětlit interakci ionizujícího záření s látkovým prostředím, charakterizovat jaderné reakce, definovat veličiny a jednotky |
objasnit rozdíly mezi plynovými, scintilačními a polovodičovými detektory |
charakterizovat filmovou dozimetrii, integrální dozimetrické metody, absolutní dozimetrie a kalorimetry |
definovat rozdíly mezi zkouškami provozní stálosti a zkouškami dlouhodobé stability |
vysvětlit problematiku detekce a dozimetrie |
objasnit dozimetrické veličiny |
vysvětlit principy a zásady radiační ochrany |
interpretovat veličiny, jednotky, limity v radiační ochraně |
objasnit pravidla a povinnosti při nakládání se zdroji ionizujícího záření |
definovat charakter lékařského ozáření z hlediska radiační ochrany a vysvětlí rozdělení pracovníků s ionizujícím zářením |
objasnit pojmy - kontrolované pásmo, monitorování, monitorovací plán |
popsat postupy při vzniku mimořádné události |
Odborné dovednosti |
---|
zvládnout základní principy ozařovacího procesu - práci na simulátorech, plánování léčby a práci na ozařovačích |
používat ozařovací dokumentaci |
pracovat s plánovacími systémy |
pracovat s metodami výpočtů při tvorbě ozařovacího plánu s volbou nejvhodnějšího zdroje, techniky a frakcionačního režimu |
vymezit ozařovací objem |
nastavit pole a limitaci dávky v oblasti zvýšeného rizika poškození a to na základě zhodnocení potřebných vstupních i výstupních informací |
dodržovat zásady radiační ochrany |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která znalosti předpokládá z předcházejích předmětů |
Odborné dovednosti |
---|
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která dovednosti předpokládá z předcházejích předmětů it is a State Final Exam, which presupposes knowledge from previous subjects |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
ČSN ISO 9002: Systémy jakosti: Model zabezpečování jakosti při výrobě a uvádění do provozu..
-
Adam, Z., Krejčí, M., Vorlíček, J. Obecná onkologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-715-8.
-
AMESTOY. W. Review of Medical Dosimetry: A Study Guide.. Springer, 2015. ISBN 978-3319136257.
-
DeVITA, V., HELLMAN, S., ROSENBERG, S. Principles and Practice of Oncology. Philadelphia: Lippincot, 2018. ISBN 9781496394637.
-
Feltl, David; Cvek, Jakub. Klinická radiobiologie. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2008. ISBN 978-80-7311-103-8.
-
Hušák, Václav. Radiační ochrana pro radiologické asistenty. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2350-0.
-
HYNKOVÁ, L., ŠLAMPA , P. Základy radiační onkologie. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
-
Krška, Z., Hoškovec, D., Petruželka, L. Chirurgická onkologie. ISBN 978-80-247-4284-7.
-
Kubiniy, J., Sabol, J., Vondrák, A. Principy radiační ochrany v nukleární medicíně a dalších oblastech práce s otevřenými. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0168-9.
-
Kuna, P., Navrátil, l. a kol. Klinická radiobiologie. Praha: Manus, 2005.
-
ŠINKOROVÁ, Z., NAVRÁTIL, L. Biomedicínská detekce ionizujícího záření..
-
ŠINKOROVÁ, Z., NAVRÁTIL, L. Biomedicínská detekce ionizujícího záření.. Praha: ČVUT, 2014. ISBN 978-80-0105-626-4.
-
Šlampa, P. Radiační onkologie v praxi. Brno: MOÚ, 2014. ISBN 978-80-86793-34-4.
|