Předmět: Radiační onkologie

« Zpět
Název předmětu Radiační onkologie
Kód předmětu KAZ/RAOSZ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bubík Zdeněk, MUDr.
Obsah předmětu
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Radiační onkologie 1-6, Radiobiologie 1-2, Plánování léčby zářením 1-2, Klinická dozimetrie 1-2 a Radiační ochrana.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní principy využití ionizujícího záření v terapii nádorových onemocnění
charakterizovat trendy moderní radioterapie
v obecné rovině vysvětlit příčiny, prevenci, diagnostiku a léčbu nádorových onemocnění
definovat cílové objemy v radioterapii v souladu s doporučením Mezinárodní komise pro radiační jednotky a měření (ICRU)
vyjmenovat možné nežádoucí účinky radioterapie a popíše způsob jejich ošetřování
definovat typy frakcionačních režimů
charakterizovat alternativní frakcionační režimy
vysvětlit podstatu hadronové terapie
charakterizovat radioterapii u nádorů v ORL oblasti, nádorů štítné žlázy a slinných žláz, nádorů horních úseků GI traktu, u kolorektálního karcinomu a nádorů oblasti anu, plicních nádorů, nádorů prsu, kožních malignit a sarkomů kostí a měkkých tkání
definovat obor radiobiologie
vyjmenovat druhy dědičnosti
vysvětlit buněčný cyklus a dělení
vysvětlit pojmy radiosenzitivita, radiorezistence a radiokurabilita
definovat záření ionizující a neionizující
charakterizovat principy působení záření na buňku, tkáň a celý organismus
prezentovat pochody vyvolané průchodem záření
objasnit význam výše potřebné dávky a frakcionačního režimu v radioterapii jednotlivých nádorů, zároveň s nutností ochrany před radiací
vysvětlit interakci ionizujícího záření s látkovým prostředím, charakterizovat jaderné reakce, definovat veličiny a jednotky
objasnit rozdíly mezi plynovými, scintilačními a polovodičovými detektory
charakterizovat filmovou dozimetrii, integrální dozimetrické metody, absolutní dozimetrie a kalorimetry
definovat rozdíly mezi zkouškami provozní stálosti a zkouškami dlouhodobé stability
vysvětlit problematiku detekce a dozimetrie
objasnit dozimetrické veličiny
vysvětlit principy a zásady radiační ochrany
interpretovat veličiny, jednotky, limity v radiační ochraně
objasnit pravidla a povinnosti při nakládání se zdroji ionizujícího záření
definovat charakter lékařského ozáření z hlediska radiační ochrany a vysvětlí rozdělení pracovníků s ionizujícím zářením
objasnit pojmy - kontrolované pásmo, monitorování, monitorovací plán
popsat postupy při vzniku mimořádné události
Odborné dovednosti
zvládnout základní principy ozařovacího procesu - práci na simulátorech, plánování léčby a práci na ozařovačích
používat ozařovací dokumentaci
pracovat s plánovacími systémy
pracovat s metodami výpočtů při tvorbě ozařovacího plánu s volbou nejvhodnějšího zdroje, techniky a frakcionačního režimu
vymezit ozařovací objem
nastavit pole a limitaci dávky v oblasti zvýšeného rizika poškození a to na základě zhodnocení potřebných vstupních i výstupních informací
dodržovat zásady radiační ochrany
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která znalosti předpokládá z předcházejích předmětů
Odborné dovednosti
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která dovednosti předpokládá z předcházejích předmětů it is a State Final Exam, which presupposes knowledge from previous subjects
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • ČSN ISO 9002: Systémy jakosti: Model zabezpečování jakosti při výrobě a uvádění do provozu..
  • Adam, Z., Krejčí, M., Vorlíček, J. Obecná onkologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-715-8.
  • AMESTOY. W. Review of Medical Dosimetry: A Study Guide.. Springer, 2015. ISBN 978-3319136257.
  • DeVITA, V., HELLMAN, S., ROSENBERG, S. Principles and Practice of Oncology. Philadelphia: Lippincot, 2018. ISBN 9781496394637.
  • Feltl, David; Cvek, Jakub. Klinická radiobiologie. Havlíčkův Brod : Tobiáš, 2008. ISBN 978-80-7311-103-8.
  • Hušák, Václav. Radiační ochrana pro radiologické asistenty. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2350-0.
  • HYNKOVÁ, L., ŠLAMPA , P. Základy radiační onkologie. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
  • Krška, Z., Hoškovec, D., Petruželka, L. Chirurgická onkologie. ISBN 978-80-247-4284-7.
  • Kubiniy, J., Sabol, J., Vondrák, A. Principy radiační ochrany v nukleární medicíně a dalších oblastech práce s otevřenými. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0168-9.
  • Kuna, P., Navrátil, l. a kol. Klinická radiobiologie. Praha: Manus, 2005.
  • ŠINKOROVÁ, Z., NAVRÁTIL, L. Biomedicínská detekce ionizujícího záření..
  • ŠINKOROVÁ, Z., NAVRÁTIL, L. Biomedicínská detekce ionizujícího záření.. Praha: ČVUT, 2014. ISBN 978-80-0105-626-4.
  • Šlampa, P. Radiační onkologie v praxi. Brno: MOÚ, 2014. ISBN 978-80-86793-34-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr