|
Vyučující
|
-
Krejčová Dana, Ing. Bc.
-
Barchini Jůzová Věra, Ing.
-
Jiroušek Martin, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Radiodiagnostika - úvod do radiodiagnostiky, definice záření, interakce záření s hmotou. Konvenční postupy - skiaskopie, skiagrafie. 2. Radiologické přístroje - přístroje využívané pro skiagrafii, skiaskopii, mamografii, USG, CT, MRI a zubní rtg. 3. Nukleární magnetická rezonance - princip, indikace. Výpočetní tomografie - princip, indikace. 4. Angiografie - princip, indikace. Ultrazvuk - princip, indikace. 5. Základy radioterapie - úvod do radioterapie, indikace, plánování radioterapie, ozařovací techniky, ozařovací přístroje, frakcionační režimy. 6. Základy nukleární medicíny - úvod od nukleární medicíny, indikace, radiofarmaka, scintigrafie, SPECT, PET, hybridní metody. 7. Principy radiační ochrany, stochastické a deterministické účinky záření. Veličiny a jednotky používané v radiační ochraně. Limity ozáření. Rozumně dosažitelné úrovně radiační ochrany, jak jich dosáhnout a prokázat. Nakládání se zdroji ionizujícího záření z pohledu radiační ochrany - rozdělení, povolení k nakládání, povinnosti držitelů povolení. 8. Lékařské ozáření z hlediska radiační ochrany. Kategorizace pracovníků s ionizujícím zářením. Kontrolované pásmo, monitorování. Zajištění havarijní připravenosti, vnitřní havarijní plán, klasifikace mimořádných událostí. 9. Exkurze na Klinice zobrazovacích metod FN Plzeň. 10. Zápočtový test
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou vyžadovány |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou vyžadovány |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlí základní principy fungování radiodiagnostických, nukleárně medicínských a radioterapeutických přístrojů |
| má osvojeny základy přípravy pacienta k zobrazovacím i nezobrazovacím výkonům a objasní další možnosti využití ionizujícího záření |
| vysvětlí principy a zásady radiační ochrany |
| interpretuje veličiny, jednotky a limity v radiační ochraně |
| objasní pravidla a povinnosti při nakládání se zdroji ionizujícího záření |
| definuje charakter lékařského ozáření z hlediska radiační ochrany a rozdělení pracovníků s ionizujícím zářením |
| objasní pojmy - kontrolované pásmo, monitorování, monitorovací plán |
| popíše postupy při vzniku mimořádné události |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou definovány |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Heřman, Miroslav. Základy radiologie. 2014. ISBN 978-80-244-2901-4.
-
Kubiniy, J., Sabol, J., Vondrák, A. Principy radiační ochrany v nukleární medicíně a dalších oblastech práce s otevřenými. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0168-9.
|