Vyučující
|
-
Marková Evženie, Ing. Bc.
-
Fiřtová Lucie, Ing. Bc.
-
Šavrňová Pavla, Ing. Bc.
|
Obsah předmětu
|
Cvičení 1. Provádění vyšetření pomocí výpočetní tomografie (CT hlavy a krku, srdce) 2. Provádění vyšetření pomocí výpočetní tomografie (CT plic a mediastina, břicha, pánve) 3. Provádění vyšetření pomocí výpočetní tomografie (CT osového skeletu, kloubů a měkkých tkání) 4. Provádění vyšetření pomocí výpočetní tomografie (CT angiografie) 5. Provádění vyšetření pomocí výpočetní tomografie (CT intervence - punkce, biopsie, neurolýza, RFA) 6. - 7. Provádění vyšetření pomocí výpočetní tomografie (postprocesing) 8. Provádění vyšetření pomocí ultrasonografie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 32 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 32 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit princip zobrazování pomocí výpočetní tomografie |
popsat přípravu pacienta k vyšetření |
definovat postupy při podávání kontrastních látek |
charakterizovat postprocesingovou úpravu dat, přenos dat a možnosti archivace |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou definovány |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje zobrazovací postupy |
aplikuje správné postupy vyšetření pomocí výpočetní tomografie za dodržování pravidel radiační ochrany |
používá přístrojovou techniku |
pečuje o pacienta |
provádí optimalizaci dávky |
aplikuje organizační aspekty |
vhodně jedná s pacientem, rodinnými příslušníky a ostatním zdravotnickým personálem |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Dietrich, C., F. Ultrasonografie. Košice: Equvilibria, 2007. ISBN 978-80-8928-420-7.
-
Ferda, J., Mírka, H., Baxa, J. Multidetekrotorvá výpočetní tomografie. Praha: Galén, 2009.
-
Ferda, Jiří; Mírka, Hynek,; Baxa, Jan. Multidetektorová výpočetní tomografie : technika vyšetření. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-608-3.
-
Ferda, Jiří. Základy zobrazovacích metod. Praha : Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-164-3.
-
Franěk, M., Třetionová, D. Praktická skiagrafie I., 1. vyd.. Ostrava: Ostrav. univerzita, 2009.
-
Frank, E., Long, B. Merrill's Atlas of Radiographic Positioning and Procedures. Mosby, 2007. ISBN 978-0323033176.
-
Heřman, Miroslav. Základy radiologie. 2014. ISBN 978-80-244-2901-4.
-
Seidl, Z., Vaněčková, M. Diagnostická radiologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4546-6.
-
Seidl, Zdeněk. Radiologie pro studium i praxi. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4108-6.
-
Vomáčka, Jaroslav; Nekula, Josef,; Kozák, Jiří. Zobrazovací metody pro radiologické asistenty. Olomouc : Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3126-0.
|