Vyučující
|
-
Zeman Pavel, PhDr. Mgr. et Mgr. LL.M., DBA
-
Stančík Ondřej, MUDr. Ph.D.
-
Šouša Jiří, Ing.
-
Vondráková Michaela, Ing.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Intoxikace. 2. Respirační insuficience a selhání. 3. Akutní stavy v interní medicíně. 4. Akutní stavy v neurologii. 5. Náhlé příhody břišní. 6. Infekční nemoci v urgentní medicíně. 7. Vybrané kazuistiky z urgentní medicíny. 8. Operační řízení. 9. Letecká záchranná služba. 10. Psychosociální urgence, paliativní péče, transplantace. Cvičení 1. Simulace urgentních stavů spojených s intoxikacemi na simulátoru. 2. Simulace urgentních stavů spojených s poruchami dýchání na simulátoru. 3. Simulace závažných interních stavů na simulátoru. 4. Simulace závažných neurologických stavů na simulátoru. 5. Simulace závažných náhlých příhod břišních na simulátoru. 6. Přístup k pacientovi se závažnou infekcí v přednemocniční péči. 7. Řešení kazuistik z urgentní medicíny. 8. Exkurze na zdravotnické operační středisko zdravotnické záchranné služby. 9. Systém psychosociální intervenční služby v přednemocniční péči. 10. Specifika péče o umírajícího pacienta v přednemocniční péči.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí patofyziologii a klinickou symptomatologii jednotlivých kritických stavů |
charakterizuje principy fungování letecké záchranné služby |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje klinické příznaky |
volí vhodný způsob diagnostiky stavu ohrožení pacienta |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
časopis Urgetní medicína.
-
Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení.
-
Resuscitation: official journal of the European Resuscitation Council. London: Middlesex.
-
BĚLOHLÁVEK, J. EKG v akutní kardiologii: průvodce pro intenzivní péči i rutinní klinickou praxi. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-419-7.
-
Dobiáš, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4571-8.
-
Mixa, Vladimír; Heinige, Pavel; Votruba, Václav. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2017. ISBN 978-80-204-4643-5.
-
POLÁK, M. Třídění pacientů na oddělení emergency aneb návrh, jak by to mohlo vypadat. Praha: Mladá Fronta, 2018. ISBN 978-80-204-4650-3.
-
Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
-
ŠEBLOVÁ, J., KNOR, J. a kol. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
-
ŠEVČÍK, Pavel a kol. Intenzivní medicína. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0.
|