Vyučující
|
-
Zeman Pavel, PhDr. Mgr. et Mgr. LL.M., DBA
-
Stančík Ondřej, MUDr. Ph.D.
-
Šouša Jiří, Ing.
-
Vondráková Michaela, Ing.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Gynekologicko-porodnická problematika v UM, ošetření novorozence. 2. Akutní stavy v pediatrii. 3. Poruchy vědomí. 4. Dušnost. 5. Bolest na hrudi. 6. Polytrauma. 7. Akutní stavy - varia (oční, ORL, kožní, psychiatrie). 8. Aplikovaná farmakologie v urgentní medicíně. 9. Diferenciální diagnostika v urgentní medicíně. 10. Vybrané kazuistiky z urgentní medicíny. Cvičení 1. Vedení porodu v přednemocniční péči - praktický nácvik. 2. První ošetření novorozence - praktický nácvik. 3. Přístup k dětskému pacientovi v přednemocniční péči - praktický nácvik. 4. Diferenciální diagnostika poruch vědomí v přednemocniční péči - praktický nácvik. 5. Přístup k pacientovi s bolestí na hrudi a s dušností v přednemocniční péči - praktický nácvik. 6. Přístup k pacientovi s polytraumatem v přednemocniční péči - praktický nácvik. 7. Simulace urgentních stavů spojených s problematikou ORL, oční, kožní a psychiatrie. 8. Aplikovaná farmakologie v přednemocniční péči a zajištění přístupů k jejímu podání (zajištění cévního vstupu - i.v.+ i.o., intranazální podání léků). 9. Diferenciální diagnostika v přednemocniční péči - praktický nácvik. 10. Řešení kazuistik z urgentní medicíny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit patofyziologii a klinickou symptomatologii jednotlivých kritických stavů |
charakterizovat principy fungování letecké záchranné služby |
charakterizovat urgentní příjem, personální a materiálně technické vybavení včetně bezpečnosti práce |
popsat jak přistupovat k pacientovi se závažným traumatem v PNP |
definovat specifika péče o dětského pacienta v neodkladné péči |
vyjmenovat léčivé přípravky a antidota používaná v urgentní medicíně |
charakterizovat rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dospělých, dětí a novorozenců |
vysvětlit rozdělení a zajištění přednemocniční a nemocniční neodkladné péče v ČR |
vysvětlit organizační strukturu a činnost zdravotnické záchranné služby |
charakterizovat dokumentaci používanou na ZZS |
popsat činnost zdravotnického operačního střediska |
definovat vybavení záchranářského batohu a vozů zdravotnické záchranné služby |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat klinické příznaky |
zvoli vhodný způsob diagnostiky stavu ohrožení pacienta |
zvládnout manipulaci, imobilizaci a transport pacienta |
ošetřit pneumothorax |
stavět krvácení |
zajistit dýchací cesty v PNP |
vyhodnotit EKG křivku v PNP |
provést rozšířenou resuscitaci dospělých |
rozpoznat život ohrožující stavy a indikuje neodkladnou resuscitaci |
aplikovat vyšetřovací metody v přednemocniční péči na konkrétních případech |
odebrat anamnézu a provést základní fyzikální vyšetření v PNP |
rozpoznat život ohrožující stavy a indikovat neodkladnou resuscitaci |
pracovat s transportními a fixačními pomůckami používanými v PNP |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popíše vedení porodu v PNP |
charakterizuje první ošetření novorozence |
vysvětlí jak přistupovat v PNP k dětskému pacientovi, pacientovi s bolestí na hrudi, dušností, polytraumatem |
definuje farmaka užívaná v urgentní medicíně |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje klinické příznaky |
volí vhodný způsob diagnostiky stavu ohrožení pacienta |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
časopis Urgetní medicína.
-
Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení.
-
Resuscitation: official journal of the European Resuscitation Council. London: Middlesex.
-
BĚLOHLÁVEK, J. EKG v akutní kardiologii: průvodce pro intenzivní péči i rutinní klinickou praxi. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-419-7.
-
Dobiáš, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4571-8.
-
Knor, Jiří; Málek, Jiří. Farmakoterapie urgentních stavů. 2. doplněné a rozšířené vydání. 2016. ISBN 978-80-7345-514-9.
-
Mixa, Vladimír; Heinige, Pavel; Votruba, Václav. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2017. ISBN 978-80-204-4643-5.
-
POLÁK, M. Třídění pacientů na oddělení emergency aneb návrh, jak by to mohlo vypadat. Praha: Mladá Fronta, 2018. ISBN 978-80-204-4650-3.
-
Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
-
ŠEBLOVÁ, J., KNOR, J. a kol. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
-
ŠEVČÍK, Pavel a kol. Intenzivní medicína. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0.
|