Předmět: Urgentní medicína 6

« Zpět
Název předmětu Urgentní medicína 6
Kód předmětu KAZ/URME6
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zeman Pavel, PhDr. Mgr. et Mgr. LL.M., DBA
  • Stančík Ondřej, MUDr. Ph.D.
  • Šouša Jiří, Ing.
  • Vondráková Michaela, Ing.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Gynekologicko-porodnická problematika v UM, ošetření novorozence. 2. Akutní stavy v pediatrii. 3. Poruchy vědomí. 4. Dušnost. 5. Bolest na hrudi. 6. Polytrauma. 7. Akutní stavy - varia (oční, ORL, kožní, psychiatrie). 8. Aplikovaná farmakologie v urgentní medicíně. 9. Diferenciální diagnostika v urgentní medicíně. 10. Vybrané kazuistiky z urgentní medicíny. Cvičení 1. Vedení porodu v přednemocniční péči - praktický nácvik. 2. První ošetření novorozence - praktický nácvik. 3. Přístup k dětskému pacientovi v přednemocniční péči - praktický nácvik. 4. Diferenciální diagnostika poruch vědomí v přednemocniční péči - praktický nácvik. 5. Přístup k pacientovi s bolestí na hrudi a s dušností v přednemocniční péči - praktický nácvik. 6. Přístup k pacientovi s polytraumatem v přednemocniční péči - praktický nácvik. 7. Simulace urgentních stavů spojených s problematikou ORL, oční, kožní a psychiatrie. 8. Aplikovaná farmakologie v přednemocniční péči a zajištění přístupů k jejímu podání (zajištění cévního vstupu - i.v.+ i.o., intranazální podání léků). 9. Diferenciální diagnostika v přednemocniční péči - praktický nácvik. 10. Řešení kazuistik z urgentní medicíny.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit patofyziologii a klinickou symptomatologii jednotlivých kritických stavů
charakterizovat principy fungování letecké záchranné služby
charakterizovat urgentní příjem, personální a materiálně technické vybavení včetně bezpečnosti práce
popsat jak přistupovat k pacientovi se závažným traumatem v PNP
definovat specifika péče o dětského pacienta v neodkladné péči
vyjmenovat léčivé přípravky a antidota používaná v urgentní medicíně
charakterizovat rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dospělých, dětí a novorozenců
vysvětlit rozdělení a zajištění přednemocniční a nemocniční neodkladné péče v ČR
vysvětlit organizační strukturu a činnost zdravotnické záchranné služby
charakterizovat dokumentaci používanou na ZZS
popsat činnost zdravotnického operačního střediska
definovat vybavení záchranářského batohu a vozů zdravotnické záchranné služby
Odborné dovednosti
analyzovat klinické příznaky
zvoli vhodný způsob diagnostiky stavu ohrožení pacienta
zvládnout manipulaci, imobilizaci a transport pacienta
ošetřit pneumothorax
stavět krvácení
zajistit dýchací cesty v PNP
vyhodnotit EKG křivku v PNP
provést rozšířenou resuscitaci dospělých
rozpoznat život ohrožující stavy a indikuje neodkladnou resuscitaci
aplikovat vyšetřovací metody v přednemocniční péči na konkrétních případech
odebrat anamnézu a provést základní fyzikální vyšetření v PNP
rozpoznat život ohrožující stavy a indikovat neodkladnou resuscitaci
pracovat s transportními a fixačními pomůckami používanými v PNP
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popíše vedení porodu v PNP
charakterizuje první ošetření novorozence
vysvětlí jak přistupovat v PNP k dětskému pacientovi, pacientovi s bolestí na hrudi, dušností, polytraumatem
definuje farmaka užívaná v urgentní medicíně
Odborné dovednosti
analyzuje klinické příznaky
volí vhodný způsob diagnostiky stavu ohrožení pacienta
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • časopis Urgetní medicína.
  • Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení.
  • Resuscitation: official journal of the European Resuscitation Council. London: Middlesex.
  • BĚLOHLÁVEK, J. EKG v akutní kardiologii: průvodce pro intenzivní péči i rutinní klinickou praxi. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-419-7.
  • Dobiáš, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4571-8.
  • Knor, Jiří; Málek, Jiří. Farmakoterapie urgentních stavů. 2. doplněné a rozšířené vydání. 2016. ISBN 978-80-7345-514-9.
  • Mixa, Vladimír; Heinige, Pavel; Votruba, Václav. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2017. ISBN 978-80-204-4643-5.
  • POLÁK, M. Třídění pacientů na oddělení emergency aneb návrh, jak by to mohlo vypadat. Praha: Mladá Fronta, 2018. ISBN 978-80-204-4650-3.
  • Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
  • ŠEBLOVÁ, J., KNOR, J. a kol. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
  • ŠEVČÍK, Pavel a kol. Intenzivní medicína. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr