Vyučující
|
-
Horová Markéta, Mgr. Th.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Dějiny izraelského náboženství v kontextu kenaánského kultu. 2. Struktura svatých písem judaismu, jejich původ a vznik kánonu. 3. Teorie vzniku Izraele, různé přístupy, symbolické znázornění dějin národa v Tanachu. 4. Fenomén babylónského zajetí a změna paradigmatu náboženství. 5. Rozdíl mezi izraelským náboženstvím a judaismem. Fenomenologie judaismu, základní pojmy. Chrám a synagoga, rozdělení autority a moci ve společnosti. 6. Poexilní poměry, Bejt kneset hagdola, katedrokracie, vznik halachického sytému. Idea mesiáše. 7. Mišna, Gemara, vývoj Babylónského talmudu, významné osobnosti. 8. Principy etického monoteismu, prorocká tradice, odkaz farizejského demokratického pojetí všeobecného kněžství, víra ve vzkříšení a posmrtnou spravedlnost. Studium Tóry. 9. Lineární čas, význam dějin, kalendář, svátky, liturgický rok. 10. Rituály přechodu v životě, kašrut, liturgie, židovská rodina a domácnost. 11. Význam interpretací, tradiční a moderní výklad Písma, PARDES. 12. Významné osobnosti judaismu. 13. Židovská mystika, apokalyptika, boj o zachování integrity.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 58 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- určit významné události, období, postavy světové historie - vysvětlit pojem náboženství - určit a vysvětlit základní témata, přístupy a terminologii religionistiky |
Odborné dovednosti |
---|
- pracovat samostatně s odbornou literaturou v českém a anglickém jazyce - čerpat informace ze současných informačních zdrojů, pracuje s jejich různými typy - využívat efektivně moderní informační technologie - organizovat si samostatně své studijní aktivity |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- pojednat dějiny izraelského náboženství - určit a charakterizovat svatá písma judaismu - určit a vysvětlit všechna základní fakta a termíny judaismu - popsat historický vývoj a různé podoby a tradice židovské kultury - identifikovat a charakterizovat významné osobnosti judaismu |
Odborné dovednosti |
---|
- uplatňovat oborové perspektivy religionistiky, kulturní antropologie, historie při studiu základních prvků judaismu - koncipovat odborný text, prezentuje kvalifikovaně dílčí téma z židovské tradice - používat samostatně specifickou odbornou terminologii - vyhledávat samostatně na základě znalosti relevantní odborné zdroje a používá je k samostatnému studiu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kvalifikační práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Atlas univerzálních dějin židovského národa od časů biblických praotců do současnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-013-7.
-
Bible : Písmo svaté Starého a Nového zákona ; český ekumenický překlad. Praha : Česká biblická společnost, 1998. ISBN 80-85810-19-0.
-
Armstrongová, K. Jeruzalém. Praha, 1999.
-
Di Sante, C. Židovská modlitba. Praha, 1995.
-
Divecký, Jan. Příběhy Tóry. Praha, 2005.
-
Newman, Ja'akov; Sivan, Gavri'el; Nosek, Bedřich; Ziss, Daniel; Pavlát, Leo. Judaismus od A do Z : slovník pojmů a termínů. Praha : Sefer, 1992. ISBN 80-900895-3-4.
-
Potok, Chaim. Putování : dějiny Židů. Praha : Argo, 2002. ISBN 80-7203-425-1.
-
Spiegel, Paul. Kdo jsou Židé?. Brno : Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-07-7.
-
Stern, Marc. Svátky v životě židů : vzpomínání, slavení, vyprávění. Praha : Vyšehrad, 2002. ISBN 80-7021-551-8.
-
Tydlitátová, Věra. Stromy ve starozákonní tradici. Středokluky : Zdeněk Susa, 2008. ISBN 978-80-86057-47-7.
|