Předmět: Technika a didaktika škol.pokusů 2

« Zpět
Název předmětu Technika a didaktika škol.pokusů 2
Kód předmětu KCH/99TD2
Organizační forma výuky Není
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Žahour Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cvičení jsou zaměřena na experimentální činnost budoucích učitelů chemie na základních a středních školách. Účastníci prokazují teoretické znalosti potřebné k vysvětlení průběhu jednotlivých chemických dějů, zvládnutí základních laboratorních technik a získávají dovednosti spojené s demonstrací experimentů při výuce chemie na základní a střední škole. 1. Bor, hliník, cín, olovo. 2 hod. 2. Kovy alkalických zemin (hořčík, vápník, stroncium, baryum). 2 hod. 3. Alkalické kovy (lithium, sodík, draslík). 2 hod. 4. d-prvky (železo, kobalt, nikl, mangan, chrom, zinek, rtuť, měď, stříbro). 2 hod. 5. Uhlovodíky a deriváty uhlovodíků. 2 hod. 6. Přírodní látky. 2 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 12 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 12 hodin za semestr
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie
znát význam piktogramů, h-vět, p-vět, zásad bezpečné práce v chemické laboratoři
znát postupy práce s agresivními, leptavými, jedovatými, hořlavými, oxidujícími a dalšími skupinami nebezpečných látek
při přípravě na laboratorní práci zhodnotit rizika práce s konkrétní skupinou chemikálií, se kterou bude student pracovat, vyhledat na internetu bezpečnostní listy těchto látek
navazovat na znalost odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, analytické chemie, fyzikální chemie a základy didaktiky chemie
Odborné dovednosti
dokázat předvést pokusy z celého souboru doposud vyzkoušených pokusů s metodickým návodem pro danou kategorii studentů, pro které bude pokus vybrán
dokázat vysvětlit průběh a princip každého prováděného pokusu s vyvozením závěrů
při provádění pokusů důsledně dodržovat správné metodické postupy
využívat vědomosti a dovednosti z ostatních laboratorních předmětů
Výsledky učení
Odborné znalosti
aplikovat znalosti z pedagogiky a psychologie na práci v laboratoři
aplikovat základní znalosti z odborných předmětů obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie a základy didaktiky chemie do přípravy na laboratorní práce
prostudovat návody na připravovanou skupinu pokusů a rozdělit je na pokusy vhodné pro práci studentů na nižším stupni gymnázia, na pokusy prováděné na vyšším stupni gymnázia (na odborných školách) a na pokusy demonstrační prováděné učitelem
připravit teoretické vysvětlení principu každého prováděného pokusu a závěry, které z daného pokusu vyplývají (s ohledem na kategorii studentů, pro které bude pokus vybrán)
při přípravě na laboratorní práci zhodnotit rizika práce s konkrétní skupinou chemikálií, se kterou bude student pracovat, vyhledat na internetu bezpečnostní listy těchto látek
popsat postupy práce s agresivními, leptavými, jedovatými, hořlavými, oxidujícími a dalšími skupinami nebezpečných látek
Odborné dovednosti
respektovat všechna pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v laboratoři
realizovat pokusy z celého souboru vyzkoušených pokusů a doplnit je metodickým návodem
realizovat žákovské i demonstrační pokusy k tématu dusík, fosfor, uhlík, křemík, cín, olovo, hliník, s-prvky, d-prvky,, uhlovodíky, deriváty uhlovodíků a přírodní látky
aplikovat pokusy z analytické chemie pro důkazové reakce v laboratorních pracích
poučit žáky o BOZP a o poskytnutí 1. pomoci při krvácení, poleptání, popálení, úrazu elektrickým proudem, bezvědomí, zasažení jedovatou látkou
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Laboratorní praktika,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Beneš P., Holada K. Projekce experimentů ve výuce chemie. SPN Praha, 1982.
  • Beneš P., Macháčková J. 2OO chemických pokusů. MF, 1976.
  • Halbych, Josef. Vybrané náměty pro praktická cvičení v didaktice chemie : Organická chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • Pachmann, Eduard. Technika a didaktika školních chemických pokusů I. : Praktická cvičení z didaktiky chemie pro pětileté studium učitelství chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
  • Spurná M., Švehlík Z. Praktická cvičení z didaktiky chemie. Olomouc, 1981.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr