Vyučující
|
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Žahour Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika organické chemie a biochemie, obecné principy transformace učiva 2. Uhlovodíky, charakteristika typů uhlovodíků, uhlovodíky nasycené, nenasycené a aromatické 3. Ropa, zemní plyn, uhlí - nejen zdroje uhlovodíků 4. Názvosloví organických sloučenin, uhlovodíky s rozvětveným řetězcem 5. Deriváty uhlovodíků, přehled derivátů, kyslíkaté, dusíkaté a sirné deriváty 6. Alkoholy, složení, struktura, vlastnosti, přehled, vznik a vlivy na lidský organismus 7. Makromolekulární látky 8. Přírodní látky. Sacharidy 9. Lipidy 10. Bílkoviny 11. Ostatní přírodní látky, kvasný proces, enzymy, vitamíny, hormony 12. Specifické učivo pro učební obory 13. Znaky a složení živých soustav
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat fáze vyučovací hodiny, prostředky k vyučování a didaktické metody |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
osvojit si individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad |
Odborné dovednosti |
---|
zvládnout schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností k přípravě vyučovací hodiny |
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování,didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit význam RVP a ŠVP pro výuku chemie na SŠ |
zvládnout metodiku samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, práce laboratorní |
vysvětlit zvláštností práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin |
zvládnout metodiky příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací |
zvládnout teorii základních metod výuky na SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie |
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, visualizeru a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
doložit zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
zvládnout metodiku práce se třídou, skupinou žáků i s jednotlivcem v hodinách chemie i laboratorních cvičeních |
osvojit si metodiku zkoušení a hodnocení žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
-
Učebnice chemie pro gymnázia.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
JANKŮ, Z. Školní pokusy z organické chemie. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1555-4.
-
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Praha : Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|