Předmět: Didaktika chemie 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 2
Kód předmětu KCH/9D2SS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Žahour Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika organické chemie a biochemie, obecné principy transformace učiva 2. Uhlovodíky, charakteristika typů uhlovodíků, uhlovodíky nasycené, nenasycené a aromatické 3. Ropa, zemní plyn, uhlí - nejen zdroje uhlovodíků 4. Názvosloví organických sloučenin, uhlovodíky s rozvětveným řetězcem 5. Deriváty uhlovodíků, přehled derivátů, kyslíkaté, dusíkaté a sirné deriváty 6. Alkoholy, složení, struktura, vlastnosti, přehled, vznik a vlivy na lidský organismus 7. Makromolekulární látky 8. Přírodní látky. Sacharidy 9. Lipidy 10. Bílkoviny 11. Ostatní přírodní látky, kvasný proces, enzymy, vitamíny, hormony 12. Specifické učivo pro učební obory 13. Znaky a složení živých soustav

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat fáze vyučovací hodiny, prostředky k vyučování a didaktické metody
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ
osvojit si individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad
Odborné dovednosti
zvládnout schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností k přípravě vyučovací hodiny
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování,didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit význam RVP a ŠVP pro výuku chemie na SŠ
zvládnout metodiku samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, práce laboratorní
vysvětlit zvláštností práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin
zvládnout metodiky příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací
zvládnout teorii základních metod výuky na SŠ
Odborné dovednosti
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, visualizeru a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
doložit zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...)
zvládnout metodiku práce se třídou, skupinou žáků i s jednotlivcem v hodinách chemie i laboratorních cvičeních
osvojit si metodiku zkoušení a hodnocení žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
  • Učebnice chemie pro gymnázia.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • JANKŮ, Z. Školní pokusy z organické chemie. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1555-4.
  • Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
  • MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Praha : Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • PROKŠA M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. Univerzita Komenského v Bratislave, 2015. ISBN 978-80-223-3755-7.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr