Course: Chemistry and Its Teaching Methodology

« Back
Course title Chemistry and Its Teaching Methodology
Course code KCH/9SZ
Organizational form of instruction no contact
Level of course unspecified
Year of study 2
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Nuruyev Jiří, doc. Mgr. CSc.
Course content
The knowledge of the basic proffesional chemical disciplines are requested (general chemistry, inorganic, organic, physical and analytic chemistry, biochemistry, chemical technology) and their didactic applications with an emphasis on cross-disciplinary relations.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Skills demonstration
prerequisite
Knowledge
To obtain the required number of credits within the defined structure of the compulsory subjects and the compulsorily elective subjects.
získat předepsaný počet kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů
learning outcomes
By completing the exam students prove they are able to identify key kmowledge of study field, put them to the mutual connection and apply them to the real problem solving.
identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů
syntetizovat poznatky základních předmětů studijního oboru a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky
aplikovat teoretické poznatky z odborných, oborově didaktických a didaktických disciplín na konkrétních příkladech ve školní praxi
teaching methods
Skills demonstration
Discussion
assessment methods
Oral exam
Recommended literature
  • Učebnice chemie pro ZŠ a SŠ.
  • Základní doporučená literatura studovaných chemických disciplin..
  • BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Grada, 2015.
  • DUŠEK, M. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2000.
  • Kalous Z., Obst O. Školní didaktika. Portál, Praha, 2002.
  • Los P., Spurná M. Obecná didaktika chemie. Olomouc, 1981.
  • Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Paido, Brno, 2003.
  • Obst, O. Didaktika sekundárního vzdělávání. Univerzita Palackého, Olomouc, 2006.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetla aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
  • Průcha J. Moderní pedagogika. Portál, Praha, 2002.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU, 2017.
  • ZORMANOVÁ, R. Obecná didaktika. Grada, 2014.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester