Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Pětidenní exkurze do závodů chemického průmyslu a příbuzných oborů. Studenti se na exkurzi připravují podle předem stanoveného programu, účastní se rozborů exkurzí do jednotlivých závodů a vypracovávají zadané referáty, event. učební pomůcky týkající se navštívených provozů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyhledávat z dostupných informačních zdrojů podklady pro exkurzi |
vybrat vhodné partie učiva základních chemických disciplín, které mají technické souvislosti |
popsat základní problémy z chemické technologie |
Odborné dovednosti |
---|
užívat technologická schémata |
zhodnotit zásady bezpečnosti práce v prostředí s chemickými látkami |
poskytnout první pomoc vzhledem k rizikům chemických exkurzí |
aplikovat postupy k hodnocení různých vzorků získaných na exkurzi |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zhodnotit možnosti využití mezipředmětových vztahů s fyzikou a biologií při chemické exkurzi |
zhodnotit využitelnost různých výrobních procesů, v nichž se uplatňuje chemismus, pro studentské a žákovské exkurze |
interpretovat ekonomické a environmentální aspekty jako nedílnou součást výrobních procesů |
optimalizovat účinnost exkurzí předběžnou modifikací výuky, která exkurzi předchází či následuje |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovat studijní a výukové materiály z absolvovaných exkurzí |
zorganizovat podle možností v rámci výuky chemie žákovské exkurze a začlenit je do plánů výuky |
zajistit při exkurzích bezpečnost žáků a řešit případné mimořádné situace |
vybrat pro lokalitu své působnosti vhodné exkurzní objekty a vytvořit scénář exkurzí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Kraitr, M., Karlíček, J., Sirotek, V. Současnost a perspektivy velkotonážních anorganických výrob. PF ZČU Plzeň, 1993.
-
Kraitr, Milan. Chemický průmysl v České republice. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-535-9.
-
Neiser, J.; a kol. Obecná chemická technologie. Praha: SPN, 1981.
-
Neiser, J.; a kol. Základy chemických výrob. Praha: SPN, 1987.
|