Předmět: Chemická exkurze

« Zpět
Název předmětu Chemická exkurze
Kód předmětu KCH/CHEX
Organizační forma výuky Exkurze
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bunda Jiří, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Pětidenní exkurze do závodů chemického průmyslu a příbuzných oborů. Studenti se na exkurzi připravují podle předem stanoveného programu, účastní se rozborů exkurzí do jednotlivých závodů a vypracovávají zadané referáty, event. učební pomůcky týkající se navštívených provozů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Exkurze, výuka v terénu
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyhledávat z dostupných informačních zdrojů podklady pro exkurzi
vybrat vhodné partie učiva základních chemických disciplín, které mají technické souvislosti
popsat základní problémy z chemické technologie
Odborné dovednosti
užívat technologická schémata
zhodnotit zásady bezpečnosti práce v prostředí s chemickými látkami
poskytnout první pomoc vzhledem k rizikům chemických exkurzí
aplikovat postupy k hodnocení různých vzorků získaných na exkurzi
Výsledky učení
Odborné znalosti
zhodnotit možnosti využití mezipředmětových vztahů s fyzikou a biologií při chemické exkurzi
zhodnotit využitelnost různých výrobních procesů, v nichž se uplatňuje chemismus, pro studentské a žákovské exkurze
interpretovat ekonomické a environmentální aspekty jako nedílnou součást výrobních procesů
optimalizovat účinnost exkurzí předběžnou modifikací výuky, která exkurzi předchází či následuje
Odborné dovednosti
zpracovat studijní a výukové materiály z absolvovaných exkurzí
zorganizovat podle možností v rámci výuky chemie žákovské exkurze a začlenit je do plánů výuky
zajistit při exkurzích bezpečnost žáků a řešit případné mimořádné situace
vybrat pro lokalitu své působnosti vhodné exkurzní objekty a vytvořit scénář exkurzí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Kraitr, M., Karlíček, J., Sirotek, V. Současnost a perspektivy velkotonážních anorganických výrob. PF ZČU Plzeň, 1993.
  • Kraitr, Milan. Chemický průmysl v České republice. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-535-9.
  • Neiser, J.; a kol. Obecná chemická technologie. Praha: SPN, 1981.
  • Neiser, J.; a kol. Základy chemických výrob. Praha: SPN, 1987.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní