|
Vyučující
|
-
Růžička Martin, PaedDr. CSc.
-
Trinner Jan, Ing. Ph.D.
-
Hrabák Jan, doc. Mgr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. cvičení Zásady bezpečné práce v chemické laboratoři Vybavení a zařízení chemických laboratoří Druhy laboratorního nádobí a pomůcek. Práce se sklem, korkem a kaučukem Řezání, otavování a ohýbání skleněných trubiček. Zhotovování kapilár, pipet, baniček. Sestavení jednoduché aparatury. 2. cvičení Váhy a vážení Měření fyzikálních vlastností látek Vážení na technických a analytických vahách. Stanovení hmotnosti předmětu, navážka pevné látky. Stanovení hustoty kapaliny pyknometrem a hustoměry. Stanovení teploty tání pevné látky. 3. cvičení Roztoky Příprava roztoků žádaného složení. Stanovení rozpustnosti neznámého vzorku při různých teplotách a vyjádření křivky rozpustnosti daného vzorku. 4. cvičení Základní postupy čištění a izolace látek v chemické laboratoři Krystalizace - volná a rušená. Destilace - frakční destilace a destilace s vodní párou. Sublimace. Sušení. 5. cvičení Základní operace odměrné analýzy Stanovení složení roztoků titrací. 6. cvičení Příprava, sušení a uchovávání plynů Manipulace s tlakovými lahvemi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat vybrané fyzikálně-chemické veličiny (látkové množství, hmotnost, objem, tlak, teplota, hustota, molární hmotnost, pH) |
| definovat veličiny vyjadřující složení systému |
| vysvětlit pojmy rozpustnost látek, krystalizace, destilace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat veličiny a jednotky (hmotnost, objem, látkové množství, koncentrace, hustota) |
| rozlišit základní postupy čištění a izolace látek v laboratoři |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| formulovat zásady bezpečné práce v chemické laboratoři |
| pojmenovat základní druhy laboratorního nádobí a pomůcek používaných v laboratoři |
| popsat základní metody práce a postupy v chemické laboratoři |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat teoretické poznatky na modelové situace při práci v laboratoři |
| realizovat základní postupy čištění a izolace látek v laboratoři (krystalizace, destilace) |
| určit hmotnost, objem a hustotu kapalin a pevných látek |
| sestavit jednoduchou aparaturu |
| stanovit rozpustnost pevné látky v závislosti na teplotě |
| připravit roztoky daného složení a určit přesné složení roztoku titrací |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Laboratorní praktika, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bartovský, T.; Bartovská, L. Laboratorní technika II. Praha: SNTL, 1988.
-
Bartovský, T., Bartovská, L. Laboratorní technika I. SNTL Praha, 1986.
-
Drátovský, Milan. Laboratorní technika : Návody ke cvičení. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Eysseltová, Jitka; Lukeš, Ivan; Mička, Zdeněk. Základy laboratorní techniky. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0783-2.
-
Lukeš, I; a kol. Laboratorní technika : Návody ke cvičení pro posluchače učitelského studia chemie. Praha: SPN, 1988.
|