Předmět: Chemické poznatky v učivu 1. st. ZŠ

« Zpět
Název předmětu Chemické poznatky v učivu 1. st. ZŠ
Kód předmětu KCH/CHPU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šabata Pavel, PaedDr. CSc.
  • Nosková Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Žahour Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Co je to chemie. Fyzikální a chemické změny. 2. Složení látek. 3. Kyseliny a zásady kolem nás. 4. Kovy. 5. Voda. 6. Vzduch. 7. Hoření a hašení. 8. Elektřina v chemii. 9. Užitečné anorganické a organické látky. 10. Chemie a výživa. 11. Chemie a zdraví. 12. Chemie a domácnost. 13. Laboratoř - chemikovo království. Cvičení: 1. Bezpečnost práce v laboratoři. Chemické nádobí. 2. Směsi, roztoky. 3. Voda a plyny. 4. Kovy kolem nás. 5. Kyseliny a zásady kolem nás. 6. Organická chemie a organické látky.

Studijní aktivity a metody výuky
Laboratorní praktika, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládá se znalost základních poznatků z chemie střední školy
Odborné dovednosti
realizovat jednoduché experimenty dle pracovních návodů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- aplikovat chemické experimenty do výuky přírodovědných předmětů na 1. stupni ZŠ - vysvětlit podstatu chemických experimentů - uvést do souvislosti chemii do každodenního života
Odborné dovednosti
měřit vybrané fyzikální a chemické veličiny připravit roztoky daného složení sestavit jednoduchou chemickou rovnici provádět jednoduché chemické experimenty formulovat a vysvětlit závěry plynoucí z experimentální činnosti
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Laboratorní praktika,
Odborné dovednosti
Laboratorní praktika,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Laboratorní praktika,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie. 1 : pracovní sešit. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1996.
  • Chisholm, Jane; Johnson, Mary; Oxlade, Chris. Chemie : (S výpisem počítačového programu). Ostrava : Blesk, 1994. ISBN 80-85606-48-8.
  • Klečková, Marta. Chemíčkova dobrodružství. Vyd. 1. Praha : Česká společnost chemická, 1999. ISBN 80-86238-06-7.
  • Klečková, Marta. Chemíčkovy pokusy. Vyd. 1. [Praha : Česká společnost chemická, 2001. ISBN 80-86238-13-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní