Vyučující
|
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Žahour Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Žák a učení 2. Vyučování je dvousměrný proces 3. Jak probudit zájem žáků 4. Nadaný, handicapovaný žák, žák jiného etnika 5. Didaktické zásady 6. Výukové cíle 7. Fáze a činnosti při vyučovací hodině ? Výklad 8. Praktická cvičení 9. Dialogická metoda, 10. Skupinová a samostatná práce 11. Formy výuky chemie 12. Volitelné předměty, nepovinná a zájmová činnost
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládat základní znalosti z biologie člověka, zejména nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervová činnost |
doložit znalost odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
ovládat práci s počítačem a internetem |
Odborné dovednosti |
---|
využívat informace na internetu k vyhledávání informací |
přenést aktivní znalosti z odborných předmětů do didaktiky chemie |
používat obsah pedagogiky a psychologie a aplikovat tyto poznatky v praxi |
aplikovat poznatky z biologie člověka do problematiky didaktiky |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
pochopit princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti a využít těchto poznatků pro specifickou problematiku studia a přípravy v chemii |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad |
podchytit talentované žáky a nasměrovat je na chemickou problematiku, seznámit s chemickou olympiádou a dalšími možnostmi jejich zapojení |
Odborné dovednosti |
---|
posoudit, zda pro dané téma bude efektivnější použití samostatné, popř. skupinové práce |
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny, respektovat při tom poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů |
předvést návrh přípravy na hodinu základního typu |
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice chemie pro gymnázia a SŠ.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
-
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
|