Předmět: Didaktika chemie 2 SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 2 SŠ
Kód předmětu KCH/D2SŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Jurášová Petra, Doc.
Obsah předmětu
Organická chemie a biochemie mají své stálé místo ve výuce chemii na střední škole. Důležité postavení těchto oborů v systému chemických věd je dáno jejich významem pro společenskou praxi. Žáky a studenty informujeme o předmětech, které nás obklopují a jsou produkty organických a biochemických technologií. Tomuto významu organické chemie a biochemie musí odpovídat i cílevědomé vedení výuky na střední škole, a to jak ve fázi motivace, osvojování a upevňování učiva, tak i ve fázi kontroly a efektivnosti výchovně vzdělávacího procesu. 1. Didaktika organické chemie a biochemie, obecné principy transformace učiva 2. Uhlovodíky, charakteristika typů uhlovodíků, uhlovodíky nasycené, nenasycené a aromatické 3. Ropa, zemní plyn, uhlí - nejen zdroje uhlovodíků 4. Názvosloví organických sloučenin, uhlovodíky s rozvětveným řetězcem 5. Deriváty uhlovodíků, přehled derivátů, kyslíkaté, dusíkaté a sirné deriváty 6. Alkoholy, složení, struktura, vlastnosti, přehled, vznik a vlivy na lidský organismus 7. Makromolekulární látky 8. Přírodní látky. Sacharidy 9. Lipidy 10. Bílkoviny 11. Ostatní přírodní látky, kvasný proces, enzymy, vitamíny, hormony 12. Znaky a složení živých soustav 13. Specifické učivo pro učební obory

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat fáze vyučovací hodiny, prostředky k vyučování a didaktické metody
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ
osvojit si individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad
Odborné dovednosti
zvládnout schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností k přípravě vyučovací hodiny
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování,didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
seznámit se s RVP pro SŠ, ŠVP některých SŠ a obsahem tematických plánů pro vyučování chemie na SŠ
zvládnout metodiku samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, práce laboratorní
vysvětlit zvláštností práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin
zvládnout metodiky příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací
zvládnut teorii základních metod výuky na SŠ
Odborné dovednosti
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, visualizeru a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
doložit zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...)
zvládnout metodiku práce se třídou, skupinou žáků i s jednotlivcem v hodinách chemie i laboratorních cvičeních
osvojit si metodiku zkoušení a hodnocení žáků
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Test,
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education. .
  • Učebnice chemie pro gymnázia. .
  • Učebnice chemie pro gymnázia.
  • BANÝR, J., BENEŠ, P. Chemie pro střední školy. SPN Praha. 2001.
  • BANÝR J. Základy chemie (učebnice pro ZŠ). Fortuna, 1993.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
  • BÍLEK, M., RYCHTERA, J. Chemie na každém kroku + laboratorní cvičení. MOBY DICK, Praha. 2000.
  • ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie II.. Karolinum, Praha, 2001.
  • ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie I. Karolinum, Praha. 2000.
  • ČTRNÁCTOVÁ, H., BÍLEK, M. Didaktika chemie: vývoj, současný stav a perspektivy (In: Stuchlíková, I., & Janík, T., et al.: OBOROVÉ DIDAKTIKY: Vývoj-stav-perspektivy). MU Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • FLEMR, V., DUŠEK, B. Chemie (obecná a anorganická) I pro gymnázia. SPN Praha. 2007.
  • GREB E. a kol. Chémia pre základné školy. Slov. ped. nakl., 1995.
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
  • KAŠPAR a kol. Didaktika fyziky ? obec. otázky. SPN. 1975.
  • KNECHT, P. Didaktická transformace aneb od ?didaktického zjednodušení? k ?didaktické rekonstrukci?. ORBIS SCHOLAE. 2007.
  • KOLÁŘ, K. Chemie pro gymnázia II. SPN. 1997.
  • KOLÁŘOVÁ, R., a kol. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu (návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole). Prometheus, Praha. 1998.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál. 2004.
  • Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
  • MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: Proton. 2014.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
  • PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
  • PROKŠA, M., DROZDÍKOVÁ, A., HALÁKOVÁ, Z., NAGY, T. Didaktika chémie 1, Interpretácia učiva zo všeobecnej chémie vo vyučovaní. Univerzita Komenského Bratislava, 2022. ISBN 9788022354936.
  • PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetle aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
  • RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemické názvosloví v kostce. Fragment, Praha. 2016.
  • RYCHTERA, J., BÍLEK, M., a kol. Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I.. ZČU v Plzni, 2019.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU, 2017.
  • Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní