Vyučující
|
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Jurášová Petra, Doc.
|
Obsah předmětu
|
Organická chemie a biochemie mají své stálé místo ve výuce chemii na střední škole. Důležité postavení těchto oborů v systému chemických věd je dáno jejich významem pro společenskou praxi. Žáky a studenty informujeme o předmětech, které nás obklopují a jsou produkty organických a biochemických technologií. Tomuto významu organické chemie a biochemie musí odpovídat i cílevědomé vedení výuky na střední škole, a to jak ve fázi motivace, osvojování a upevňování učiva, tak i ve fázi kontroly a efektivnosti výchovně vzdělávacího procesu. 1. Didaktika organické chemie a biochemie, obecné principy transformace učiva 2. Uhlovodíky, charakteristika typů uhlovodíků, uhlovodíky nasycené, nenasycené a aromatické 3. Ropa, zemní plyn, uhlí - nejen zdroje uhlovodíků 4. Názvosloví organických sloučenin, uhlovodíky s rozvětveným řetězcem 5. Deriváty uhlovodíků, přehled derivátů, kyslíkaté, dusíkaté a sirné deriváty 6. Alkoholy, složení, struktura, vlastnosti, přehled, vznik a vlivy na lidský organismus 7. Makromolekulární látky 8. Přírodní látky. Sacharidy 9. Lipidy 10. Bílkoviny 11. Ostatní přírodní látky, kvasný proces, enzymy, vitamíny, hormony 12. Znaky a složení živých soustav 13. Specifické učivo pro učební obory
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat fáze vyučovací hodiny, prostředky k vyučování a didaktické metody |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
osvojit si individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volba správného přístupu a respektování při tom základních didaktických zásad |
Odborné dovednosti |
---|
zvládnout schopnost aplikace získaných vědomostí a dovedností k přípravě vyučovací hodiny |
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování,didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
seznámit se s RVP pro SŠ, ŠVP některých SŠ a obsahem tematických plánů pro vyučování chemie na SŠ |
zvládnout metodiku samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, práce laboratorní |
vysvětlit zvláštností práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin |
zvládnout metodiky příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací |
zvládnut teorii základních metod výuky na SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie |
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, visualizeru a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
doložit zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
zvládnout metodiku práce se třídou, skupinou žáků i s jednotlivcem v hodinách chemie i laboratorních cvičeních |
osvojit si metodiku zkoušení a hodnocení žáků |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education. .
-
Učebnice chemie pro gymnázia. .
-
Učebnice chemie pro gymnázia.
-
BANÝR, J., BENEŠ, P. Chemie pro střední školy. SPN Praha. 2001.
-
BANÝR J. Základy chemie (učebnice pro ZŠ). Fortuna, 1993.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
BÍLEK, M., RYCHTERA, J. Chemie na každém kroku + laboratorní cvičení. MOBY DICK, Praha. 2000.
-
ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie II.. Karolinum, Praha, 2001.
-
ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie I. Karolinum, Praha. 2000.
-
ČTRNÁCTOVÁ, H., BÍLEK, M. Didaktika chemie: vývoj, současný stav a perspektivy (In: Stuchlíková, I., & Janík, T., et al.: OBOROVÉ DIDAKTIKY: Vývoj-stav-perspektivy). MU Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
FLEMR, V., DUŠEK, B. Chemie (obecná a anorganická) I pro gymnázia. SPN Praha. 2007.
-
GREB E. a kol. Chémia pre základné školy. Slov. ped. nakl., 1995.
-
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
-
KAŠPAR a kol. Didaktika fyziky ? obec. otázky. SPN. 1975.
-
KNECHT, P. Didaktická transformace aneb od ?didaktického zjednodušení? k ?didaktické rekonstrukci?. ORBIS SCHOLAE. 2007.
-
KOLÁŘ, K. Chemie pro gymnázia II. SPN. 1997.
-
KOLÁŘOVÁ, R., a kol. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu (návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole). Prometheus, Praha. 1998.
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál. 2004.
-
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: Proton. 2014.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
-
PROKŠA, M., DROZDÍKOVÁ, A., HALÁKOVÁ, Z., NAGY, T. Didaktika chémie 1, Interpretácia učiva zo všeobecnej chémie vo vyučovaní. Univerzita Komenského Bratislava, 2022. ISBN 9788022354936.
-
PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetle aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
-
RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemické názvosloví v kostce. Fragment, Praha. 2016.
-
RYCHTERA, J., BÍLEK, M., a kol. Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I.. ZČU v Plzni, 2019.
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU, 2017.
-
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
|