Předmět: Didaktika chemie 2 ZŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 2 ZŠ
Kód předmětu KCH/D2ZŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jurášová Petra, Doc.
  • Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Organizační formy výuky Projektové vyučování Metody výuky chemie - metody slovní Další metody Projektování výuky Nadaný, handicapovaný žák, žák jiného etnika Hodnocení výsledků v chemii Různé formy hodnocení Realizace výuky Kázeň ve výuce RVP pro ZV ŠVP pro ZŠ Volné téma Tento předmět navazuje na předměty KPG a KPS a je dále provázán s odbornými předměty KPG Speciální pedagogika pro učitele a KPS Pedagogická psychologie pro ZŠ, jejichž obecné vědomosti aplikuje do didaktiky chemie. V semináři probíhá příprava na výstupovou praxi KCH/PP (vzory sestavování písemných příprav, nástin možných variant výstupových hodin na zadaná témata, nácvik jednotlivých fází vyučovací hodiny, výstupy studentů). Po absolvování praxe probíhá analýza a reflexe zkušeností u jednotlivých studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní organizační formy výuky na ZŠ
ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody
znát různé formy práce, hodnocení a známkování žáků
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na ZŠ
Odborné dovednosti
znát strukturou RVP a ŠVP a způsob zapracování ŠVP do tématického plánu
aplikovat poznatky a dovednosti z pedagogické přípravy na konkrétní vyučovací hodiny
osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů
dokázat zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...)
Výsledky učení
Odborné znalosti
prokázat znalost základů pedagogiky, psychologie, didaktiky a odborných předmětů
seznámit se s RVP pro ZŠ, ŠVP některých ZŠ a obsahem tematických plánů pro vyučování chemie na ZŠ
předvést zvládnutí teorie základních metod výuky na ZŠ a práce s dětmi
zvládnout metodiku příprav na jednotlivé typy vyučovacích hodin a na hodiny laboratorních prací
vysvětlit zvláštnost práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin, se žáky problematickými
Odborné dovednosti
prokázat zvládnutí metodiky plánování výuky, práce se ŠVP a sestavení tematického plánu
prokázat osvojení metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie v 8. a 9. třídě ZŠ se zařazováním vhodných pokusů
provádět zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do vyučování, využívání dataprojektoru, interaktivní tabule a dalších možností ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
zvládnut základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
jsou obeznámeni s různými formami hodnocení žáků a se způsobem klasifikace a zařazují je do příprav na vyučovací hodiny
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Journal of Chemical Education. .
  • Učebnice chemie pro základní školy. .
  • Dušek, Bohuslav. Kapitoly z didaktiky chemie. Vydání druhé, přepracované. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • Janků, Zdeněk. Školní pokusy z organické chemie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1555-4.
  • Mareš, Svatopluk; Adamcová, Radka; Pachlová, Jaroslava. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
  • Mužík, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha. 1986.
  • RUSEK, M., SLAVÍK, J., BAJVAR, P. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Praha. 2016.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr