Vyučující
|
-
Jurášová Petra, Doc.
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vybraná pojetí oborových didaktik (aplikační, integrační, komunikační, informačně-komunikační, metodologické). 2. Vědecký výzkum v didaktice chemie (metody a zaměření). 3. Psychogenetické zákonitosti žákova poznávání ve výuce chemie. 4. Pojmové mapy meze a možnosti uplatnění ve výuce chemie, strukturační a zpětnovazební funkce. 5. Historie vývoje učebnice chemie, pojetí učebnic, práce s učebnicí jako součást příspěvku ke čtenářské gramotnosti. 6. Styly učení žáků a výuka chemie. 7. Vyučování orientované na žáka (aktivizace žáka prostřednictvím cíle, učiva, úloh, metod, hodnocení). 8. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie I principy a realizace. 9. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie II a historie chemie. Motivace experimentem. 10. Modelování ve výuce chemie. 11. Vybrané aspekty vizualizace učiva chemie. 12. Reflexe výuky chemii a sebereflexe učitele chemie. 13. Hospitace při výuce chemie jako zvláštní typ profesní reflexe výuky. Obsah této disciplíny je koncipován jako programová nadstavba na předmět Propedeutika výuky chemie. Jedná se o rozšiřující učivo, tematicky provázané s úvodními partiemi didaktiky chemie obecného zaměření. Záměrem je, aby při jeho prezentaci bylo využíváno mj. i studentské podpory, a to v podobě zkušeností získaných v rámci pedagogické praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na tematiku chemie na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
při studiu této disciplíny navazovat na znalosti získané při studiu přímo souvisejících disciplín (RHV, PVCH, DI1SŠ, DI2SŠ, TD2SŠ atd.) |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných chemických disciplín na didaktickou transformaci chemického učiva a využít je v rámci nadstavbového studia didaktiky chemie |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat získané vědomosti a dovednosti při přípravě vyučovací hodiny |
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování, didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu |
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
uplatňovat při přípravě a realizaci vyučovací hodiny závěry z diagnostiky praktického pojetí výuky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se ve struktuře didaktických disciplín a využívat teoretických poznatků získaných při jejich studiu |
orientovat se v principiálních znalostech aktivace a motivace žáků při výuce chemie |
teoreticky se orientovat v praktických učitelských postupech |
Odborné dovednosti |
---|
připravovat vyučovací hodiny chemie a realizovat výuku v úrovni začínajícího učitele |
zařazovat dvojrozměrné a trojrozměrné pomůcky do výuky chemie, využívat dataprojektor, vizualizér a další didaktické prostředky |
realizovat experimentální podporu výuky chemii s uplatněním známých, teoreticky zdůvodnitelných postupů v podobě demonstrační i v podobě samostatné experimentální činnosti žáků |
zdůvodňovat a obhájit použité postupy při výuce na základě využití metodiky 3A a hledat případné vhodnější alternativy pro zvýšení efektivity výuky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
mikrovýstupy studentů s navazující sebereflexí a reflexí při seminární výuce |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
-
Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové, nakl. M&V, 2007.
-
Bílek, M. Didaktika chemie - výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, nakl. M&V, 2003.
-
BÍLEK, M., (RYCHTERA, J.). Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus Hradec Králové, 2001.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
JANÍK, T. Videostudie. Brno, Paido, 2006.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
-
MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
-
MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer. 2011.
-
Strathern, P. Mendělejevův sen. Praha, nakl.BB/art, 2005.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí nad Labem. 2009.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|