Předmět: Didaktika chemie 3 SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie 3 SŠ
Kód předmětu KCH/D3SŠ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jurášová Petra, Doc.
  • Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vybraná pojetí oborových didaktik (aplikační, integrační, komunikační, informačně-komunikační, metodologické). 2. Vědecký výzkum v didaktice chemie (metody a zaměření). 3. Psychogenetické zákonitosti žákova poznávání ve výuce chemie. 4. Pojmové mapy meze a možnosti uplatnění ve výuce chemie, strukturační a zpětnovazební funkce. 5. Historie vývoje učebnice chemie, pojetí učebnic, práce s učebnicí jako součást příspěvku ke čtenářské gramotnosti. 6. Styly učení žáků a výuka chemie. 7. Vyučování orientované na žáka (aktivizace žáka prostřednictvím cíle, učiva, úloh, metod, hodnocení). 8. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie I principy a realizace. 9. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie II a historie chemie. Motivace experimentem. 10. Modelování ve výuce chemie. 11. Vybrané aspekty vizualizace učiva chemie. 12. Reflexe výuky chemii a sebereflexe učitele chemie. 13. Hospitace při výuce chemie jako zvláštní typ profesní reflexe výuky. Obsah této disciplíny je koncipován jako programová nadstavba na předmět Propedeutika výuky chemie. Jedná se o rozšiřující učivo, tematicky provázané s úvodními partiemi didaktiky chemie obecného zaměření. Záměrem je, aby při jeho prezentaci bylo využíváno mj. i studentské podpory, a to v podobě zkušeností získaných v rámci pedagogické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na tematiku chemie na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ
při studiu této disciplíny navazovat na znalosti získané při studiu přímo souvisejících disciplín (RHV, PVCH, DI1SŠ, DI2SŠ, TD2SŠ atd.)
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných chemických disciplín na didaktickou transformaci chemického učiva a využít je v rámci nadstavbového studia didaktiky chemie
Odborné dovednosti
aplikovat získané vědomosti a dovednosti při přípravě vyučovací hodiny
prokázat schopnost zařazování dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek do přípravy na vyučování, didaktické techniky ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu
zvládnout základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...)
osvojit si metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů
uplatňovat při přípravě a realizaci vyučovací hodiny závěry z diagnostiky praktického pojetí výuky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se ve struktuře didaktických disciplín a využívat teoretických poznatků získaných při jejich studiu
orientovat se v principiálních znalostech aktivace a motivace žáků při výuce chemie
teoreticky se orientovat v praktických učitelských postupech
Odborné dovednosti
připravovat vyučovací hodiny chemie a realizovat výuku v úrovni začínajícího učitele
zařazovat dvojrozměrné a trojrozměrné pomůcky do výuky chemie, využívat dataprojektor, vizualizér a další didaktické prostředky
realizovat experimentální podporu výuky chemii s uplatněním známých, teoreticky zdůvodnitelných postupů v podobě demonstrační i v podobě samostatné experimentální činnosti žáků
zdůvodňovat a obhájit použité postupy při výuce na základě využití metodiky 3A a hledat případné vhodnější alternativy pro zvýšení efektivity výuky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
mikrovýstupy studentů s navazující sebereflexí a reflexí při seminární výuce
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
  • Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové, nakl. M&V, 2007.
  • Bílek, M. Didaktika chemie - výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, nakl. M&V, 2003.
  • BÍLEK, M., (RYCHTERA, J.). Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus Hradec Králové, 2001.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • JANÍK, T. Videostudie. Brno, Paido, 2006.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
  • MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014. ISBN 978-80-7496-101-4.
  • MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer. 2011.
  • Strathern, P. Mendělejevův sen. Praha, nakl.BB/art, 2005.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • ŠKODA, J., DOULÍK, P. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí nad Labem. 2009.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr