Vyučující
|
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Jurášová Petra, Doc.
|
Obsah předmětu
|
1. Vybraná pojetí oborových didaktik (aplikační, integrační, komunikační, informačně- komunikační, metodologické) 2. Vědecký výzkum v didaktice chemie (metody a zaměření) 3. Psychogenetické zákonitosti metodologie žákova poznávání ve výuce chemie 4. Pojmové mapy a výuka chemie, učebnice chemie 5. Historie vývoje učebnice chemie, pojetí učebnic, práce s učebnicí jako součást příspěvku ke čtenářské gramotnosti 6. Styly učení žáků a výuka chemie 7. Vyučování orientované na žáka (aktivizace žáka prostřednictvím cíle, učiva, úloh, metod, hodnocení) 8. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie I principy a realizace 9. Motivace žáka ve vyučovací hodině chemie II a historie chemie 10. Chemický experiment jako faktor motivace, přírodovědná paradoxa 11. Vybrané aspekty vizualizace učiva chemie 12. Hospitační procedury a výuka chemii 13. Sebereflexe učitele chemie V rámci pedagogických výzkumů zjišťujeme, že didakticky orientovaných disciplín a vlastní pedagogické praxe je v přípravě učitelů stále nedostatek. Po zlepšení této situace volají nejen učitelé, ale už i studenti vyšších ročníků pregraduálního studia. Hledání cest ke zlepšení této situace není jednoduché, protože v rámci studia učitelství je třeba brát v úvahu, že hodinové dotace je nezbytné dělit mezi obory předmětové aprobace a studium pedagogicko-psychologických disciplín, tedy na třetiny. Z tohoto důvodu je velmi přínosné zařazení didaktické disciplíny, která by měla být rozšířením uváděných disciplín základních a být jakousi nadstavbou především na poznatky a dovednosti získané v rámci teoretických předmětů (Pedagogika pro učitele ZŠ, Reflexe a hodnocení kvality výuky, Metodologie pedagogického výzkumu).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní organizační formy výuky na ZŠ |
ovládat základní principy samostatné práce, skupinové práce, projektového vyučování, základní vyučovací metody |
znát různé formy práce, hodnocení a známkování žáků |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na ZŠ |
Odborné dovednosti |
---|
znát strukturou RVP a ŠVP a způsob zapracování ŠVP do tématického plánu |
aplikovat poznatky a dovednosti z pedagogické přípravy na konkrétní vyučovací hodiny |
osvojit si metodiky přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie s využitím poznatků pedagogiky, psychologie, biologie člověka, didaktiky i odborných předmětů |
dokázat zvládnutí základních metod práce (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit význam RVP a ŠVP pro výuku chemie na ZŠ |
charakterizovat základní metody výuky chemie na ZŠ |
vysvětlit zvláštnost práce se žáky nadanými, se žáky zaostávajícími, se žáky z etnických a národnostních menšin, se žáky problematickými |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat výuku, pracovat s ŠVP, sestavit tematický plán |
připravit a realizovat vyučovací hodinu chemie na ZŠ |
zařadit dvojrozměrné a trojrozměrné pomůcky do výuky chemie, využívat dataprojektor, vizualizér a další didaktické prostředky |
používat základní metody práce (slovní, demonstrační, procvičovací, opakovací, m. samostatné i skupinové práce, ...) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové, nakl. M&V, 2007.
-
Bílek, M. Didaktika chemie - výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, nakl. M&V, 2003.
-
Bílek, M., Rychtera, J. Psychogenetické aspekty didaktiky chemie. Gaudeamus Hradec Králové, 2001.
-
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP Ústí n. Labem, 2009.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
GANAJOVÁ, M., KALAFUTOVÁ, J., MÜLLEROVÁ, V., SIVÁKOVÁ, M. Projektové vyučovanie v chémii. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2010. ISBN 978-80-8118-058-3.
-
Janík, T.; Pešková, K. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6396-9.
-
JANÍK, T. Videostudie. Brno, Paido, 2006.
-
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009.
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004.
-
LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha, 1992.
-
Los, Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc : Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací hodina. SPN Praha, 1984.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Pachmann, Eduard. Speciální didaktika chemie : Didaktika chemie obecné a anorganické: Periodický zákon a periodická soustava prvků. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Portál, Praha, 1996.
-
RYS, S. Hospitace v pedagogické praxi. SPN Praha, 1975.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Strathern, P. Mendělejevův sen. Praha, nakl.BB/art, 2005.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
ŠVEC, V. Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno, Paido, 2000.
|