Vyučující
|
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Jurášová Petra, Doc.
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika pojetí výuky na ZŠ, obecné principy analýzy učiva 2. Látky, směsi, chemické látky, směsi heterogenní a homogenní, roztoky 3. Stavba atomu, valenční elektrony 4. Periodická soustava, periodický zákon, 5. Chemická vazba, molekuly a ionty 6. Chemická symbolika, binární sloučeniny, názvosloví oxidů 7. Vodík, kyslík, voda, voda jako rozpouštědlo 8. Roztoky, složení roztoků, hmotnostní zlomek 9. Kyseliny a zásady, hodnota pH 10. Soli, vznik solí, nejznámější soli 11. Výpočtové úlohy v chemii, výpočty ze vzorce a rovnice 12. Elektrolýza, galvanické články a akumulátory, články palivové 13. Alkalické kovy, halogeny, biogenní prvky, obecný model didaktické transformace Hlavním cílem předmětu je získat dovednost aplikace poznatků získaných při studiu teoretických předmětů (Obecné didaktika, Pedagogická psychologie) na učivo chemie s charakterem výuky obecných zákonitostí, případně na učivu anorganické chemie v rozsahu učiva základní školy. V rámci předmětu jsou také konfrontovány praktické poznatky získané při hospitacích v rámci náslechové praxe (Náslechová praxe - navazující)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
aplikovat základní znalosti z biologie člověka, zejména z nervové soustavy - podmíněné a nepodmíněné reflexy a vyšší nervovou činnost - na problematiku didaktiky chemie |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiky, psychologie |
přetransformovat znalosti z odborných předmětů, zejména obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie, biochemie, fyzikální chemie, do problematiky didaktiky chemie |
zvládnout základní znalosti práce s počítačem a internetem |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat aktivně obsah pedagogiky a psychologie a využívat těchto poznatků v praxi |
uplatňovat poznatky z biologie člověka |
znalosti z odborných předmětů přenášet do didaktiky chemie |
využívat internet k vyhledávání informací |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit vztah žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku |
chápat princip fungování krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé paměti |
zvládnout problematiku výchozích předmětů - pedagogiku, psychologii, odborné předměty a aplikovat je na problematiku didaktiky chemie |
vybrat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
uplatňovat individuální přístup k žákům nadaným i handicapovaným, volit správný přístup a respektovat při tom základní didaktické zásady |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a z odborných předmětů do didaktiky chemie |
aplikovat získané vědomosti do nácviku výkladové a opakovací části vyučovací hodiny |
vytvořit a prezentovat návrh přípravy na hodinu základního typu |
respektovat didaktické zásady a poznatky z pedagogiky, psychologie a didaktiky chemie při přípravě a procvičování jednotlivých fází vyučovací hodiny |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice chemie pro základní školy. .
-
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2012.
-
MAREŠ, S., ADAMCOVÁ, R., PACHLOVÁ, J. Pokusy a experimenty. 2014.
-
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
PROKŠA, M. a kol. Didaktika a technika školských pokusov z chémie. UK v Bratislave. 2015.
-
PROKŠA, M., DROZDÍKOVÁ, A.,HALÁKOVÁ, Z., NAGY, T. Didaktika chémie. UK v Bratislave. 2022.
-
RUSEK, M., SLAVÍK, J., BAJVAR, P. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Praha. 2016.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2008.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|