Vyučující
|
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika organické chemie a biochemie, obecné principy transformace učiva. 2. Uhlovodíky, charakteristika typů uhlovodíků, uhlovodíky nasycené, nenasycené a aromatické. 3. Ropa, zemní plyn, uhlí - nejen zdroje uhlovodíků. 4. Názvosloví organických sloučenin, uhlovodíky s rozvětveným řetězcem. 5. Deriváty uhlovodíků, přehled derivátů, kyslíkaté, dusíkaté a sirné deriváty. 6. Alkoholy, složení, struktura, vlastnosti, přehled, vznik a vlivy na lidský organismus. 7. Makromolekulární látky. 8. Přírodní látky. Sacharidy. 9. Lipidy. 10. Bílkoviny. 11. Ostatní přírodní látky, kvasný proces, enzymy, vitamíny, hormony. 12. Specifické učivo pro učební obory. 13. Znaky a složení živých soustav. V obsahu jsou v převážné míře analyzovány základní strukturální komponenty učiva organické chemie a biochemie. Tyto komponenty, které názvoslovně korespondují se strukturou odborné chemie, je třeba posuzovat především z pohledu didaktického, tj. v přednáškách i seminářích jsou analyzovány možné systémy jejich účinného zprostředkování, včetně předpokladů k reflexi výuky a následnému hodnocení její kvality.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat fáze vyučovací hodiny, prostředky k vyučování a didaktické metody |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie, biologie člověka a odborných předmětů na problematiku didaktiky chemie |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizovat je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
Odborné dovednosti |
---|
uplatnit dovednosti získané v rámci studia pedagogicko-psychologických disciplín při přípravě vyučovací hodiny |
prokázat dovednost efektivní interpretace dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek ve vyučování a k tomu účelu také využívat didaktickou techniku |
používat základní metody práce získané při studiu pro koncipování vyučovací hodiny (slovní, demonstrační, praktické, základní metody k procvičování učiva, opakování apod.) |
využívat dovednosti získané při studiu předmětu Propedeutika didaktiky chemie k přípravě a realizaci vyučovací hodiny chemie |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišovat pojmy RVP a ŠVP a získaný poznatek využívat při plánování výuky chemie na SŠ |
- prokázat předpoklady k analýze konkrétního učiva organické chemie a biochemie a výsledky analýzy využívat pro přípravu vyučovací jednotky |
ovládat "beze zbytku" učivo organické chemie a biochemie v úrovni střední školy |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat efektivní metodiku přípravy a realizace vyučovací hodiny chemie se zaměřením na organickou chemii a biochemii |
realizovat podporu výuky zařazováním dvojrozměrných i trojrozměrných pomůcek specifických pro výuku organické chemie a biochemie do vyučování |
využívat dataprojektor případně další didaktickou techniku ke zvýšení efektivity vyučovacího procesu chemie |
prokázat zvládnutí základních metod a postupů (slovních, demonstračních, procvičovacích, opakovacích, metodu samostatné i skupinové, práce aj.) na didaktické transformaci učiva organické chemie a biochemie |
realizovat specifické přístupy při prezentaci učiva organické chemie a biochemie v práci se třídou, skupinou žáků i s jednotlivcem ve vyučovacích hodinách i laboratorních cvičeních |
uplatňovat při výuce chemie strategie přispívající k formativnímu hodnocení studentů, aby bylo možné reagovat na nezbytnou úpravu výuky odpovídající potřebám žáků |
schopnost reflektovat výuku, analyzovat ji a v případě potřeby hledat cestu k pozitivně orientovaným změnám |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
mikrovýstupy studentů s navazující sebereflexí a reflexí při seminární výuce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Časopisy: Naturwissenschaften im Unterricht Chemie, Journal of Chemical Education.
-
Učebnice chemie pro gymnázia.
-
BANÝR, J., BENEŠ, P. Chemie pro střední školy. SPN Praha. 2001.
-
BANÝR, J. Základy chemie (učebnice pro ZŠ). Fortuna. 1993.
-
BÍLEK, M., RYCHTERA, J. Chemie na každém kroku + laboratorní cvičení. MOBY DICK, Praha. 2000.
-
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP HK, Gaudeamus. 1997.
-
ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie II.. Karolinum, Praha, 2001.
-
ČIPERA, J. Rozpravy o didaktice chemie I. Karolinum, Praha. 2000.
-
ČÍŽEK, F., a kol. Úvod do speciálních didaktik přírodovědných předmětů. SPN Praha. 1978.
-
ČTRNÁCTOVÁ, H., BÍLEK, M. Didaktika chemie: vývoj, současný stav a perspektivy (In: Stuchlíková, I., & Janík, T., et al.: OBOROVÉ DIDAKTIKY: Vývoj-stav-perspektivy). MU Brno. 2015.
-
DOULÍK, P., ŠKODA, J. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. UJEP, Ústí n. Labem. 2009.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
FLEMR, V., DUŠEK, B. Chemie (obecná a anorganická) I pro gymnázia. SPN Praha. 2007.
-
GREB, E., a kol. Chémia pre základné školy. Slov.PN. 1995.
-
HONZA, J., MAREČEK, A. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: OLOMOUC. 2005.
-
KAŠPAR a kol. Didaktika fyziky ? obec. otázky. SPN. 1975.
-
KNECHT, P. Didaktická transformace aneb od ?didaktického zjednodušení? k ?didaktické rekonstrukci?. ORBIS SCHOLAE. 2007.
-
KOLÁŘ, K. Chemie pro gymnázia II. SPN. 1997.
-
KOLÁŘOVÁ, R., a kol. Co by měl žák základní školy umět z fyziky, chemie a přírodopisu (návrh evaluačních kritérií přírodovědného vzdělávání na základní škole). Prometheus, Praha. 1998.
-
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál. 2004.
-
LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích. UK Praha. 1992.
-
MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: OLOMOUC. 2005.
-
MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. Brno: Proton. 2014.
-
PACHMAN, E., HOFMANN, V. Obecná didaktika chemie. SPN Praha. 1986.
-
PACHMAN, E. Speciální didaktika chemie. SPN. 1986.
-
PAUKOVÁ a kol. Didaktika chemie. SPN. 1971.
-
PIAGET, J. Psychologie inteligence. SPN, Praha. 1966.
-
PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetle aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
-
RŮŽIČKOVÁ, K., KOTLÍK, B. Chemické názvosloví v kostce. Fragment, Praha. 2016.
-
RYCHTERA, J., BÍLEK, M., a kol. Kritická místa kurikula chemie na 2. stupni základní školy I.. ZČU v Plzni, 2019.
-
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. Modelování kurikula. ZČU, Plzeň. 2020.
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU. 2017.
-
TRTÍLEK, J. a kol. Školní chemické pokusy. SPN Praha. 1973.
|