Předmět: Pedagogická praxe

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe
Kód předmětu KCH/PPS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Layerová Eva, Mgr.
  • Žahour Petr, Mgr. Ph.D.
  • Černá Barbora, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student odučí 10 vyučovacích hodin. Přípravy na každou hodinu konzultuje předem před výstupem s vedoucím učitelem. Po každé odučené hodině učitel provede se studentem podrobný rozbor jeho výstupu s ohodnocením jednotlivých částí hodiny.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Studijní praxe, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů, Samostudium literatury
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost problematiky z předmětů obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie a didaktika chemie, z didaktiky, pedagogiky a psychologie
Odborné dovednosti
vybrat přiměřený obsah probírané látky pro danou věkovou kategorii
vybrat vhodnou formu a metodu pro danou náplň vyučovací hodiny
vybrat vhodné pomůcky a didaktické prostředky pro probírané téma
Výsledky učení
Odborné znalosti
aplikovat poznatky z odborných předmětů a rovněž z pedagogiky, psychologie a didaktiky
připravit samostatně náplň práce na jakékoli téma z probírané látky z chemie
podle písemně zpracované přípravy vést hodinu
Odborné dovednosti
sebekriticky zhodnotit klady a slabiny svého vystoupení a navrhnout, jak slabiny příště nahradit kvalitnějším způsobem
vybrat pro vyučovací hodinu vhodné typy demonstračních pokusů
pokud zkouší žáky, uplatňovat na jedné straně rovný přístup k žákům a na druhé straně respektovat případné hendikepy u jednotlivců
maximálně využívat techniku, obrazové i trojrozměrné pomůcky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • HLAĎO, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita. 2010.
  • KEPKA, J. Pedagogická praxe. Plzeň ZČU, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. 2008.
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi: význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ, MULLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň ZČU, 2019.
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • ŠVEC, V., BRADOVÁ, J. Učitel v teorii a praxi. Brno, Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6620-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr