Vyučující
|
-
Jurášová Petra, Doc.
-
Žahour Petr, Mgr. Ph.D.
-
Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět didaktiky chemie, didaktika obecná a speciální, systém pojetí výuky chemii, didaktika jako vědní disciplína a její uplatňování v praxi prostřednictvím reflexe a výzkumů výuky. 2. Učitel chemie odborník nebo pedagog? Analytická reflexe a výzkumy výuky jako podpora spojování odborné a pedagogické složky v učitelské praxi. Autorita učitele, problematika psychodidaktické transformace. 3. Cíle výuky chemii, formulace a konkretizace cíle a reflexe jejich dosahování ve výuce, obsah vzdělávání, zásady výběru učiva, vědecký a didaktický systém učiva. 4. Rámcový vzdělávací program. Vzdělávací oblast Člověk a příroda, učební plány a osnovy, tematický plán, příprava učitele na vyučování chemii, strategie 2030+. 5. Organizační formy výuky, vyučovací hodina základního typu, instruktivní a konstruktivní pojetí výuky chemii. 6. Další formy výuky (laboratorní práce, exkurze, volitelné a nepovinné formy výuky chemii), dětská muzea. 7. Metody výuky chemii, slovní, názorné a praktické metody, aktivizační principy výuky chemii, učebnice chemie. 8. Experimentální podpora výuky, demonstrační a žákovský experiment, metodika experimentální činnosti. 9. Bezpečnostní předpisy pro zacházení s chemickými látkami, nebezpečné látky a přípravky, mimořádné události. 10. Materiální prostředky názorné výuky, metodika manipulace s materiálními didaktickými prostředky, specializované učebny chemie, laboratorní výuka, učební pomůcky a autorský zákon. 11. Zpětnovazební procesy ve výuce chemie, prověřování a hodnocení vědomostí žáků. Uplatnění obecných poznatků o zpětnovazebních procesech při reflexi a evaluaci výuky. 12. Učební úlohy ve vyučování chemii, klasifikace, typologie a taxonomie úloh. 13. Základní principy motivace výuky chemii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat své zkušenosti s výukou chemie na SŠ |
použít základní poznatky z pedagogiky, psychologie (východiskem jsou také znalosti získané při studiu KPG/ZRHV a KPG/RHV) |
orientovat se v základních principech systému obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie a biochemie |
Odborné dovednosti |
---|
využívat znalosti přírodovědných předmětů na úrovni SŠ pro úspěšnou strukturaci |
používat na uživatelské úrovni PC a vyhledávat informace na internetu |
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů pro edukační účely |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se bezproblémově v problematice základních obecných otázek didaktiky chemie |
respektovat rozdíly mezi jednotlivými alternativními vzdělávacími přístupy |
uplatňovat získané poznatky s ohledem na specifický charakter chemie jako vědy přírodovědného zaměření |
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizuje je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ |
Odborné dovednosti |
---|
popisovat specifika výuky chemie na SŠ |
předvést návrh přípravy na hodinu základního typu |
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny |
formulovat a konkretizovat cíle výuky se zaměřením na vybrané chemické učivo |
konkretizovat chemické učivo z obecné podoby RVP do tematického plánu |
realizovat výběr vhodného chemického experimentu pro podporu výuky |
uplatňovat zpětnovazební procesy s ohledem na specifika chemického učiva |
dovednost manipulovat s chemikáliemi a nádobím dle zásad bezpečnosti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice chemie pro ZŠ, SŠ a gymnázia.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
-
Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
-
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
ČTRNÁCTOVÁ, H., HALBYCH, J., a kol. Didaktika a technika chemických pokusů. Karolinum Praha. 2007.
-
ČTRNÁCTOVÁ, H., HALBYCH, J., a kol. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum, Praha. 2000.
-
DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
-
JŮVA, V. Dětská muzea jako nová forma edukace; Pedagogika, roč. LVI. 2006.
-
Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
-
Los Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc: Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
-
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MULLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
-
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|