Předmět: Propedeutika výuky chemie

« Zpět
Název předmětu Propedeutika výuky chemie
Kód předmětu KCH/PVCH
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jurášová Petra, Doc.
  • Žahour Petr, Mgr. Ph.D.
  • Vávra Zdeněk, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět didaktiky chemie, didaktika obecná a speciální, systém pojetí výuky chemii, didaktika jako vědní disciplína a její uplatňování v praxi prostřednictvím reflexe a výzkumů výuky. 2. Učitel chemie odborník nebo pedagog? Analytická reflexe a výzkumy výuky jako podpora spojování odborné a pedagogické složky v učitelské praxi. Autorita učitele, problematika psychodidaktické transformace. 3. Cíle výuky chemii, formulace a konkretizace cíle a reflexe jejich dosahování ve výuce, obsah vzdělávání, zásady výběru učiva, vědecký a didaktický systém učiva. 4. Rámcový vzdělávací program. Vzdělávací oblast Člověk a příroda, učební plány a osnovy, tematický plán, příprava učitele na vyučování chemii, strategie 2030+. 5. Organizační formy výuky, vyučovací hodina základního typu, instruktivní a konstruktivní pojetí výuky chemii. 6. Další formy výuky (laboratorní práce, exkurze, volitelné a nepovinné formy výuky chemii), dětská muzea. 7. Metody výuky chemii, slovní, názorné a praktické metody, aktivizační principy výuky chemii, učebnice chemie. 8. Experimentální podpora výuky, demonstrační a žákovský experiment, metodika experimentální činnosti. 9. Bezpečnostní předpisy pro zacházení s chemickými látkami, nebezpečné látky a přípravky, mimořádné události. 10. Materiální prostředky názorné výuky, metodika manipulace s materiálními didaktickými prostředky, specializované učebny chemie, laboratorní výuka, učební pomůcky a autorský zákon. 11. Zpětnovazební procesy ve výuce chemie, prověřování a hodnocení vědomostí žáků. Uplatnění obecných poznatků o zpětnovazebních procesech při reflexi a evaluaci výuky. 12. Učební úlohy ve vyučování chemii, klasifikace, typologie a taxonomie úloh. 13. Základní principy motivace výuky chemii.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat své zkušenosti s výukou chemie na SŠ
použít základní poznatky z pedagogiky, psychologie (východiskem jsou také znalosti získané při studiu KPG/ZRHV a KPG/RHV)
orientovat se v základních principech systému obecné chemie, anorganické chemie, organické chemie a biochemie
Odborné dovednosti
využívat znalosti přírodovědných předmětů na úrovni SŠ pro úspěšnou strukturaci
používat na uživatelské úrovni PC a vyhledávat informace na internetu
aplikovat poznatky z pedagogiky, psychologie a odborných předmětů pro edukační účely
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se bezproblémově v problematice základních obecných otázek didaktiky chemie
respektovat rozdíly mezi jednotlivými alternativními vzdělávacími přístupy
uplatňovat získané poznatky s ohledem na specifický charakter chemie jako vědy přírodovědného zaměření
orientovat se v problematice vztahů žák a učení a konkretizuje je na chemickou tématiku na nižším i vyšším stupni gymnázia, příp. na SOŠ
Odborné dovednosti
popisovat specifika výuky chemie na SŠ
předvést návrh přípravy na hodinu základního typu
vybírat správné postupy pro realizaci jednotlivých fází vyučovací hodiny
formulovat a konkretizovat cíle výuky se zaměřením na vybrané chemické učivo
konkretizovat chemické učivo z obecné podoby RVP do tematického plánu
realizovat výběr vhodného chemického experimentu pro podporu výuky
uplatňovat zpětnovazební procesy s ohledem na specifika chemického učiva
dovednost manipulovat s chemikáliemi a nádobím dle zásad bezpečnosti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Test,
Doporučená literatura
  • Učebnice chemie pro ZŠ, SŠ a gymnázia.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav; Lexová, Naděžda. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Díl 1. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5.
  • Beneš, Pavel; Banýr, Jiří,; Pumpr, Václav. Základy chemie pro 2. stupeň základní školu, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. [Díl] 2. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-205-5.
  • BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
  • ČTRNÁCTOVÁ, H., HALBYCH, J., a kol. Didaktika a technika chemických pokusů. Karolinum Praha. 2007.
  • ČTRNÁCTOVÁ, H., HALBYCH, J., a kol. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum, Praha. 2000.
  • DUŠEK, B. Kapitoly z didaktiky chemie. Praha, VŠCHT, 2012. ISBN 978-80-7080-736-1.
  • JŮVA, V. Dětská muzea jako nová forma edukace; Pedagogika, roč. LVI. 2006.
  • Kašpar E., a kol. Didaktika fyziky - obec. otázky. SPN, 1978.
  • Los Petr. Obecná didaktika chemie. Olomouc: Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, 1981.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
  • PAUKOVÁ M. a kol. Didaktika chemie. SPN Praha, 1971.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MULLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2020.
  • Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr