Předmět: Chemie s didaktikou

« Zpět
Název předmětu Chemie s didaktikou
Kód předmětu KCH/SZ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jurášová Petra, Doc.
  • Nuruyev Jiří, doc. Mgr. CSc.
Obsah předmětu
Požadují se znalosti základních oborových disciplin (obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie, fyzikální chemie, analytická chemie, biochemie, chemická technologie) a jejich didaktické aplikace s důrazem na interdisciplinární vztahy. Tematické okruhy ke státní závěrečné zkoušce 1) a) Typy chemických reakcí b) Makromolekulární látky přírodní a syntetické včetně didaktických aplikací 2) a) Vlastnosti plynných látek b) Alifatické uhlovodíky, využití v praxi, didaktické aplikace 3) a) Vlastnosti kapalných látek b) Cyklické uhlovodíky, didaktické využití, výklad stability systému 4) a) Chemie halogenů b) Halogenace uhlovodíků, didaktické zpracování(výuka, experiment) 5) a) Stavba atomu b) Typy jaderných reakcí c) Spektrální metody v chemii, mezipředmětové vztahy, výklad barevnosti 6) a) Chemické rovnováhy, didaktické aplikace b) Kyslíkaté deriváty uhlovodíků c) Esterifikace, kondenzační reakce 7) a) Chemie prvků skupiny dusíku b) Dusíkaté deriváty uhlovodíků, didaktické využití nitrace alifatických a aromatických sloučenin c) Bílkoviny, školní experimenty, teoretické vývody 8) a) Chemie chalkogenů b) Sirné deriváty uhlovodíků alifatických a aromatických, výukové aplikace 9) a) Stavba molekul, chemická vazba, didaktické aplikace b) Hlavní organicko-chemické technologie, principy jejich výuky 10) a) Chemie prvků skupiny uhlíku, vztah jejich vlastností v umístění v periodickém systému b) Separační metody v chemii 11) a) Chemie prvků skupiny chromu a manganu b) Základy volumetrických stanovení včetně didaktických aplikací 12) a) Triáda železa, lehkých a těžkých platinových kovů b) Základní gravimetrická stanovení a jejich didaktické aspekty 13) a) Zjišťování složení a struktury organických sloučenin včetně didaktických aplikací b) Chemie prvků skupiny boru 14) a) Chemická kinetika a její experimentální aplikace b) Hlavní potravinářské a biochemické technologie, výukové aplikace 15) a) Vlastnosti tuhých látek, výklad souvislostí b) Lipidy, členění, vlastnosti, biochemické souvislosti, membrány 16) a) Kyslík, ozon, oxidy b) Sacharidy, členění, experimentální využití ve výuce c) Energeticky výhodné biochemické reakce 17) a) Chemie s-prvků a jejich didaktické aplikace b) Studium struktury organických sloučenin 18) a) Chemie prvků skupiny mědi a zinku a jejich analytické aplikace b) Hlavní anorganické technologie c) Chemie vodíku a jeho sloučenin 19) a) Základy elektrochemie b) Elektrometrické metody využívané v analytické chemii 20) a) Teorie elektrolytů a její didaktické využití b) Energeticky nevýhodné biochemické reakce, příklady a didaktické využití

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů
Odborné dovednosti
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů
syntetizovat poznatky základních předmětů studijního oboru a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky
aplikovat teoretické poznatky z odborných, oborově didaktických a didaktických disciplín na konkrétních příkladech ve školní praxi
Odborné dovednosti
identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů
syntetizovat poznatky základních předmětů studijního oboru a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky
aplikovat teoretické poznatky z odborných, oborově didaktických a didaktických disciplín na konkrétních příkladech ve školní praxi
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Učebnice chemie pro ZŠ a SŠ.
  • Základní doporučená literatura studovaných chemických disciplin..
  • BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Grada, 2015.
  • DUŠEK, M. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2000.
  • Kalous Z., Obst O. Školní didaktika. Portál, Praha, 2002.
  • Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Paido, Brno, 2003.
  • Obst, O. Didaktika sekundárního vzdělávání. Univerzita Palackého, Olomouc, 2006.
  • Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
  • PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetla aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
  • Průcha J. Moderní pedagogika. Portál, Praha, 2002.
  • RUSEK, M., SLAVÍK, J., BAJVAR, P. Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Praha. 2016.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU, 2017.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU. 2015.
  • ZORMANOVÁ, R. Obecná didaktika. Grada, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní