Vyučující
|
-
Jurášová Petra, Doc.
-
Nuruyev Jiří, doc. Mgr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Požadují se znalosti základních oborových disciplin (obecná chemie, anorganická chemie, organická chemie, fyzikální chemie, analytická chemie, biochemie, chemická technologie) a jejich didaktické aplikace s důrazem na interdisciplinární vztahy. Tematické okruhy ke státní závěrečné zkoušce 1) a) Typy chemických reakcí b) Makromolekulární látky přírodní a syntetické včetně didaktických aplikací 2) a) Vlastnosti plynných látek b) Alifatické uhlovodíky, využití v praxi, didaktické aplikace 3) a) Vlastnosti kapalných látek b) Cyklické uhlovodíky, didaktické využití, výklad stability systému 4) a) Chemie halogenů b) Halogenace uhlovodíků, didaktické zpracování(výuka, experiment) 5) a) Stavba atomu b) Typy jaderných reakcí c) Spektrální metody v chemii, mezipředmětové vztahy, výklad barevnosti 6) a) Chemické rovnováhy, didaktické aplikace b) Kyslíkaté deriváty uhlovodíků c) Esterifikace, kondenzační reakce 7) a) Chemie prvků skupiny dusíku b) Dusíkaté deriváty uhlovodíků, didaktické využití nitrace alifatických a aromatických sloučenin c) Bílkoviny, školní experimenty, teoretické vývody 8) a) Chemie chalkogenů b) Sirné deriváty uhlovodíků alifatických a aromatických, výukové aplikace 9) a) Stavba molekul, chemická vazba, didaktické aplikace b) Hlavní organicko-chemické technologie, principy jejich výuky 10) a) Chemie prvků skupiny uhlíku, vztah jejich vlastností v umístění v periodickém systému b) Separační metody v chemii 11) a) Chemie prvků skupiny chromu a manganu b) Základy volumetrických stanovení včetně didaktických aplikací 12) a) Triáda železa, lehkých a těžkých platinových kovů b) Základní gravimetrická stanovení a jejich didaktické aspekty 13) a) Zjišťování složení a struktury organických sloučenin včetně didaktických aplikací b) Chemie prvků skupiny boru 14) a) Chemická kinetika a její experimentální aplikace b) Hlavní potravinářské a biochemické technologie, výukové aplikace 15) a) Vlastnosti tuhých látek, výklad souvislostí b) Lipidy, členění, vlastnosti, biochemické souvislosti, membrány 16) a) Kyslík, ozon, oxidy b) Sacharidy, členění, experimentální využití ve výuce c) Energeticky výhodné biochemické reakce 17) a) Chemie s-prvků a jejich didaktické aplikace b) Studium struktury organických sloučenin 18) a) Chemie prvků skupiny mědi a zinku a jejich analytické aplikace b) Hlavní anorganické technologie c) Chemie vodíku a jeho sloučenin 19) a) Základy elektrochemie b) Elektrometrické metody využívané v analytické chemii 20) a) Teorie elektrolytů a její didaktické využití b) Energeticky nevýhodné biochemické reakce, příklady a didaktické využití
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Demonstrace dovedností
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů |
Odborné dovednosti |
---|
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů |
syntetizovat poznatky základních předmětů studijního oboru a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky |
aplikovat teoretické poznatky z odborných, oborově didaktických a didaktických disciplín na konkrétních příkladech ve školní praxi |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů |
aplikovat teoretické poznatky z odborných, oborově didaktických a didaktických disciplín na konkrétních příkladech ve školní praxi |
syntetizovat poznatky základních předmětů studijního oboru a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Učebnice chemie pro ZŠ a SŠ.
-
BÍLEK M. Výuka chemie s počítačem. VŠP Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika. Grada, 2015.
-
DUŠEK, M. Kapitoly z didaktiky chemie. VŠCHT, Praha, 2000.
-
Kalous Z., Obst O. Školní didaktika. Portál, Praha, 2002.
-
Los P., Spurná M. Obecná didaktika chemie. Olomouc, 1981.
-
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Paido, Brno, 2003.
-
Obst, O. Didaktika sekundárního vzdělávání. Univerzita Palackého, Olomouc, 2006.
-
Pachmann, Eduard. Obecná didaktika chemie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
PACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. SPN Praha, 1986.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
PROKŠA, M., TOTHOVÁ, A. Školské chemické pokusy na ZŠ vo svetla aktuálných požiadaviek didaktickej teórie a praxe. UK Bratislava, 2005.
-
Průcha J. Moderní pedagogika. Portál, Praha, 2002.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MU, 2017.
-
ZORMANOVÁ, R. Obecná didaktika. Grada, 2014.
|