|
Vyučující
|
-
Kottová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Trinner Jan, Ing. Ph.D.
-
Růžička Martin, PaedDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Chemie jako přírodní věda. 2. Základní pojmy v chemii. Vybrané veličiny, základní chemické výpočty. Základy názvosloví anorganických sloučenin. 3. Fyzikální a chemické děje, chemické reakce a jejich zápis. 4. Stavba atomu. Periodická soustava prvků. 5. Stavba molekul. Chemická vazba. 6. Skupenské stavy látek - vlastnosti látek pevných, kapalných a plynných. Skupenské přeměny. 7. Základní pojmy z chemické termodynamiky. Chemická rovnováha. 8. Redoxní reakce. Protolytické reakce. 9. Základní pojmy z elektrochemie. 10. Základní pojmy z reakční kinetiky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat základní stavební částice hmoty |
| charakterizovat chemický děj |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat chemickou terminologii při popisu látek |
| vyhledat základní údaje o prvcích v PSP |
| zapsat jednoduchý chemický děj chemickou rovnicí |
| upravit algebraické výrazy |
| aplikovat základní matematické operace na chemické výpočty |
| převádět jednotky |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| detailně popsat stavbu atomu a molekul |
| vysvětlit podstatu chemické vazby a vyjmenovat její typy a druhy |
| klasifikovat chemické děje |
| charakterizovat redoxní a protolytické reakce |
| vysvětlit podstatu chemické rovnováhy a definovat rovnovážnou konstantu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat principy tvorby chemického názvosloví na jednoduché anorganické sloučeniny |
| sestavit a vyčíslit jednoduché chemické rovnice |
| stanovit hodnotu rovnovážné konstanty a rozhodnout o vlivu reakčních podmínek na daný systém |
| řešit úlohy z elektrochemie |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Všeobecná a anorganická chémia. 1. vyd. Bratislava : Alfa, 1974.
-
Klikorka, Jiří; Hájek, Bohumil; Votinský, Jiří. Obecná a anorganická chemie : Celost. vysokošk. učebnice pro vys. školy chemicko-technologické. 1. vyd. Praha : SNTL, 1985.
-
Polák, Rudolf; Zahradník, Rudolf. Obecná chemie : stručný úvod. Vyd. 1. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0794-6.
-
Sirotek, Vladimír; Karlíček, Jiří. Chemické výpočty a názvosloví anorganických látek. 2. vyd., upravené a rozšířené. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-628-2.
-
Vacík, Jiří. Obecná chemie : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Vacík, Jiří. Přehled středoškolské chemie. 4. vyd., V SPN 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-108-7.
-
Žúrková, Ĺudmila. Všeobecná chémia. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1985.
|