Předmět: Ateliér Produktový design 10

« Zpět
Název předmětu Ateliér Produktový design 10
Kód předmětu KDU/AD10
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 11
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Rohan Petr, Mgr. art.
  • Beránek Tomáš, Doc. MgA.
Obsah předmětu
1. Zadání semestrálního projektu (SP), seznámení s průběhem semestru. 2. Vypracování rešerší. 3. - 4. Vytvoření kresebných, příp. prostorových skic. 5. - 6. Vytvoření vizualizací. 7. - 8. Vytvoření prezentačních modelů. 9. - 10.Průběžné zadávání, konzultace, korektury a odevzdání dílčích seminárních úkolů. 11. - 12. Průběžná tvorba, korektury a konzultace semestrálního projektu. 13. Předložení finální verze semestrálního projektu (SP) pedagogovi v požadovaném termínu. Prezentace. Týmy pracují na zadáních od významných průmyslových firem a na konci semestru svoji práci obhajují před komisí tvořenou našimi pedagogy a zástupci vedení firem (náměstky pro vývoj, šéfdesignéry apod). Dalším výstupem semestru je výstava "Design na druhou". Studenti si vyzkouší práci v modelové situaci dokonale simulující praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 130 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, zvažovat a analyzovat různé faktory související s návrhem složitějšího produktu, reprodukovat znalosti o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání, reprodukovat znalosti o technologických postupech podpůrných a technických disciplín, možnosti kooperace s jednotlivými disciplínami, vybavit si vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu v závislosti na typu diváka či zákazníka,
Odborné dovednosti
volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného produktu s ohledem k jeho technické funkčnosti a estetickým kvalitám, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu v závislosti na požadavcích a specifických faktorech daných designem i funkcí spadající pod jiné obory, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, podílet se na organizaci práce a času týmu složeného z odborníků více disciplín na zpracování složitého technicky i funkčně složitého produktu,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
o plánování složitějšího mezifakultního projektu vývoje náročnějšího produktu v rámci týmu složeného z členů zastupujících různé disciplíny, o organizaci času a práce na projektu při spolupráci s průmyslovou firmou, zásad a specifik spolupráce produktového designéra s průmyslovou firmou pro výrobu produktů jeho designu, o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků, o specifických dílčích technických a technologických postupů při zpracování vlastního designu v průmyslovém měřítku, o funkčních, estetických i technických parametrech produktu zvoleného projektu, o relevantních zdrojích informací a jejich získávání
Odborné dovednosti
samostatně si zvolit oblast tvorby a navrhování v závislosti na svém zájmu, získat si patřičné informace o zdrojích, materiálech a navázat spolupráci s průmyslovou firmou zabývající se danou problematikou, sepsat a vybavit vizualizacemi rešerši produktů v zadané tematické oblasti, být schopen prezentovat produkt a jeho problematiku laické i odborné veřejnosti z různých kontextech, být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhne technologický postup výroby prototypu a řadové výroby, vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, volit ze širší škály forem prezentace a výsledné formy zpracovat v odpovídající kvalitě,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Pro orientaci designéra kromě historie designu, kterou studuje ve specializovaném předmětu, je důležitá znalost aktuálních tendencí oboru. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy designu a webové adresy..
  • Bhaskaran, Lakshmi. Podoby moderního designu : inspirace hlavních hnutí a stylů pro současný design. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-864-4.
  • Byars, Mel. The design encyclopedia. London : Laurence King, 2004. ISBN 1-85669-349-X.
  • Fiellová, Ch., Fiell, P. Design pro 21. století.. Praha : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-619-2.
  • Hauffe, Thomas. Design. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
  • Hubatová-Vacková, L. ? Pachmanová, M. ? Ressová, J. (eds.). Zlínská umprumka (1959-2011). Praha : UMPRUM, 2013.
  • Knobloch, Iva,; Vondráček, Radim. Design v českých zemích 1900 - 2000 : instituce moderního designu. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-200-2612-5.
  • Kolektiv autorů. Ulmer modelle - modelle nach ulm. Hochschule für Gestaltung Ulm 1953-1968.. Stuttgart, Hatje Cantz Verlag, 2003. ISBN 978-3-7757-9142-7.
  • Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
  • Michl, Jan. Tak nám prý forma sleduje funkci : sedm úvah o designu vůbec a o chápání funkcionalismu zvláště. Vyd. 1. Praha : VŠUP, 2003. ISBN 80-901982-7-9.
  • Norman, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českĂŠm jazyce. Praha : Dokořán, 2010. ISBN 978-80-7363-314-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr