Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Co je design. Kde se vzal a proč je důležitý? Během první přednášky se studenti průřezově seznámí s historií designu a jeho milníky. Seznámí se s pojmy používanými při tvorbě. Průmyslová revoluce, design ve světě, česká tradice, současný design. Modelových příklady dobrého užití a spolupráce s výtvarníky a designéry v průmyslové praxi. 2. Metodologie designu. Jaké metody designéři používají? Studenti se seznámí s hlavními metodami používanými při navrhování. Na jednotlivých příkladech si představíme design thinking, double diamond, human centred design, focus design, lean design a další. Na základě experimentu představíme důležitost testování a jeho význam při navrhování. Vysvětlení konvergentního a divergentního myšlení pomocí kreativní hry. 3. Storyboard. Jak předpokládáte, že se bude váš výrobek používat? Kdy a při jakých příležitostech? Studenti si zkusí definovat cílovou skupinu pro svůj návrh designu a zároveň pomocí storyboardu představit, jak má navržené řešení fungovat v širších souvislostech. Cílem je vytvořit anotaci k řešenému projektu. 4. Lidská postava v návrhu designu. Proč je důležité do svých návrhů zapracovávat lidskou postavu? Role lidského měřítka, ergonomie v designu a emoce, které naše návrhy vyvolávají při prezentaci. 5. Estetika. Jak zkomponovat estetický návrh? Studenti se seznámí se zlatým řezem, základy perspektivy a dozví se, co je gradient, silueta, hmota nebo kontrast. Seznámení s výtvarnými prostředky používaných designery. 6. Modely a jejich testování. Jaké prostředky používají designéři k vytvoření modelů? Co je to mock-up a k čemu slouží? Zapojení 3D modelování, možnosti testování ve VR nebo mock-up modelem a na co se při testování zaměřit. 7. Prezentace. Důležitost prezentace a její příprava a strategie prezentování. Jak postavit zajímavou prezentaci? 8. Konzultace - dílčích problémů na projektech. Předprezentace projektu - nanečisto, doladění obsahu. 9. Prezentace výsledků před komisí složenou z více členů - cílem je dostat zpětnou vazbu od většího publika. Semináře: Studenti se pod vedením pedagoga prakticky seznámí se základními designerskými metodami. Vyzkoušejí si základy skicování, tvorbu ploch a jejich přechodů, popřípadě tvorbu barevných gradientů. Budou připravovat v prostorách ateliéru a dílen FDULS svoji výslednou práci: S důrazem na 3D design a návrh fyzických částí nebo celého výrobku (nabíječka, karoserie, sedadla, hardware, ovládací prvky. S důrazem na grafický design - návrh UI/UX, komunikačního rozhraní, zobrazení informací, ovládací dotykové panely.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Projektová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, reprodukovat znalosti o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání, reprodukovat znalosti o technologických postupech technických disciplín, vybavit si vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu v závislosti na typu diváka či zákazníka |
Odborné dovednosti |
---|
volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného produktu s ohledem k jeho technické funkčnosti, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu v závislosti na požadavcích a specifických faktorech daných funkcí, podílet se na organizaci týmu při zpracování složitého technicky i funkčně složitého produktu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
plánování projektu náročnějšího produktu v týmu složeném z členů zastupujících různé technické a designerské disciplíny, organizace času a práce na projektu při spolupráci s průmyslovou firmou, zásad a specifik designérských metod pro navrhování, prototypizaci a prezentaci produktu, způsobů tvorby designérské rešerše, funkčních, estetických i technických parametrů produktu zvoleného projektu, relevantních zdrojů informací, jejich získávání a prezentování |
Odborné dovednosti |
---|
samostatné volby stylu a designérských metod navrhování závisející na řešeném zadání, získávání patřičných zdrojů informací a navázání funkční spolupráce s odpovídajícími partnery, sepsání designérské rešerše produktů analogických řešenému zadání, prezentování produktu a jeho problematiky laické i odborné veřejnosti v různých kontextech esteticky atraktivním a funkčním způsobem, samostatného vzdělávání se v problematice oborů intervenujících do technicko-designérského řešení v míře vyžadované zadáním projektu, volby odpovídající technologie výroby modelu a návrhu prezentace finálního řešení, tvorby 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku, kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu, výběru vhodných forem prezentace a propagace prototypu/projektu, variabilní volby z typů prezentace |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Anders Wikström. A Design Process Based on Visualization. , Mälardalen University, Väster?s, Sweden. 2010.
-
Martin Tomitsch - Cara Wrigley - Madelaine Borthwick et al. Design. Think. Make. Break. Repeat. A Handbook of Methods. Amsterdam. 2018.
-
Norman, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v ÄeskĂŠm jazyce. Praha : Dokořán, 2010. ISBN 978-80-7363-314-1.
-
Richard Saul Wurman. Understanding Understanding. Richard Saul Wurman & Jack Dangermond publication, 2017. ISBN 1939621690.
-
Shima Rabiee. DESIGN VISUALIZATION: Exploring Expressive Visualization Through Art Fundamentals. ORO Editions, 2019. ISBN 10 1941806031.
-
Steven Heller, Rick Landers. Infographics Designers' Sketchbooks. , Princeton Architectural Press. 2014.
-
Valtonen, A. Redefining industrial design - Changes in Design Practice in Finland. University of Art and Design Helsinki, Helsinki. 2007.
|