Předmět: Inkubace pro kulturní a kreativní odvětví

« Zpět
Název předmětu Inkubace pro kulturní a kreativní odvětví
Kód předmětu KDU/BAM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Široký Vladimír, MgA.
  • Jančová Eva, doc. Mgr. Art. ArtD.
Obsah předmětu
1/ Úvod do předmětu - kick off aneb o čem to celé bude První setkání představí program jednotlivých setkání a v základu nastíní, proč by i studenty uměleckých oborů mohlo zajímat jak se uplatnit na trhu. 2/ Design thinking (designové myšlení) Smysluplná a v praxi ověřený metoda, díky které mají studenti pod kontrolou designový proces. Pomůže jim objevovat smysluplné zákaznicky orientované nápady na řešení. Mohou ji dobře využít při jednání s klientem, při sestavení zadání, a získávají díky ní pro klienta přidanou hodnotu. Může být vhodným a zábavným mostem mezi designérem a klientem, pomáhá koordinovat tvůrčí tým a bezpečně se posouvat k realizaci produktu přes prototypování a testování. 3/ Soft skills (měkké dovednosti) Měkké dovednosti by měly být součástí odborné dovednosti a osobnostní výbavy studenta. komunikační dovednosti, schopnosti kooperace, tvůrčí a týmové řešení problémů, time management, odpovědnost a sebekontrola a další. To vše trénujeme přirozeným způsobem v průběhu celého předmětu při práci na konkrétních úkolech. 4/ Je dobré mít plán Plánování nemusí být složité, efektivní věci se dají dělat i jednoduše! Studenti by se měli naučit srovnat si myšlenky - jak bych si svoje fungování v praxi ideálně představoval, a jaké jednoduché nástroje mi na cestě pomohou. 5/ Finance Základní "kupecké počty", které pomůžou odhadnout rozsah práce, stanovit hodinovou sazbu za práci, výši autorského honoráře nebo cenu výrobku. Když vím kolik a proč stojí můj čas, mohu lépe argumentovat klientovi a nemusím se bát říct si o odpovídající finanční odměnu. Studenti dokážou sestavit rozpočet svého projektu, připravit tak klientovi nabídku a naučí se mít pod kontrolou finanční plánování svého studia v čase. 6/ Zaměstnanec, freelance, nebo studio? Studenti mají možnost diskutovat a přemýšlet o pro ně vhodných modelech zaměstnání a podnikání. Mám se nechat zaměstnat nebo mám fakturovat? Nebo obojí a v jakém poměru? Nebo mám založit studio s. r. o.? A co to vlastní obnáší? Zdravotní a sociální pojištění - jak se mě to týká a jak s tím mám naložit? To jsou všechno otázky, na které studenti najdou odpovědi. 7/ Lean canvas Lean canvas je zjednodušený podnikatelský plán na jediné straně papíru. Studentům poskytne ucelený pohled na jejich kreativní podnikatelský nápad. Pomůže pochopit, jak funguje obchodní model a ujasnit si z čeho všeho se skládá. Tedy vím, co nabízím, komu, proč a jakým způsobem mám příležitost vydělat peníze. 8/ Reflexe a evaluace Závěrečná lekce shrne a zarámuje poznatky a zkušenosti získané během celého cyklu, a to jak ze strany pedagogického vedení, tak ze strany studentů. Zpětná vazba, reflexe a evaluace celého procesu jsou důležitým bodem k naplnění cíle předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Doporučený 2. - 3. ročník bakalářského stupně. vybavit si základní pojmy obecných i oborových dějin umění, estetiky a umělecké kritiky nezbytné pro popis a interpretaci uměleckého projektu, vybavit si a aplikovat na fiktivní, či reálný umělecký produkt postupy odvozené z reklamního marketingu, zopakovat základní jazykové, či expresvně mimetické, interpretační postupy, zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru, samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
Odborné dovednosti
Doporučený 2. - 3. ročník bakalářského stupně. zformulovat svoji základní představu o budoucí dráze "svobodného umělce", realizovat konkrétní projekt/nápad/produkt/dílo ve studované umělecko-řemeslné disciplíně, motivovat se pro jeho uvedení na trh kreativních a kulturních průmyslů
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student se orientuje v oblasti kulturních a kreativních odvětví. Student chápe zásady plánování svého projektu, zná různé metody a postupy pro plán. Student ví jak postupovat při tvorbě vlastní značky a jaké jsou hlavní zásady dobrého marketingu. Student se orientuje v základních právních souvislostech. Student se orientuje ve veřejném sektoru, má povědomí o dotacích.
Odborné dovednosti
Student umí plánovat jednotlivé kroky tvorby svého projektu - od prvotní myšlenky k finální realizaci. Student umí efektivněji komunikovat s partnery, veřejným i podnikatelským sektorem. Student dokáže ohodnotit svou práci a dílo. Student dokáže spolupracovat v týmu a vyhledávat si vhodné partnery pro spolupráci. Student umí efektivněji prezentovat svůj projekt - dílo.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Individuální konzultace,
Přednáška s demonstrací,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Cikánek, Martin. Kreativní průmysly : příležitost pro novou ekonomiku II. Nové, rozš. a rev. vyd. V Praze : Institut umění, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.
  • Florida, Richard L. The rise of the creative class : revisited. New York : Basic Books, 2012. ISBN 978-0-465-02993-8.
  • Kaiser, Michael M. Strategické plánování v umění : praktický průvodce. 1. vyd. Praha : Institut umění - Divadelní ústav v Praze, 2009. ISBN 978-80-7008-236-2.
  • Kleon, Austin. Kraď jako umělec : 10 věcí, které ti nikdo neřekl o kreativitě. Vyd. 1. V Brně : Jan Melvil, 2012. ISBN 978-80-87270-36-3.
  • O´Brian, Dave. Kulturní politika ? Management, hodnota a modernita v kreativních průmyslech. Barrister ´n´ Principal a Institut umění ? Divadelní ústav : Praha, 2015. ISBN 978-80-7008-356-7.
  • Žáková, Eva a Pavel Bednář. Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR: Vymezení, kvantitativní mapování a strategické dokumenty. Institut umění ? Divadelní ústav : Praha, 2015. ISBN 978-80-7008-333-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr